Temele pentru acasă au fost învinse. Ministrul Educaţiei le-a interzis în vacanţe şi le-a redus semnificativ în timpul anului şcolar. Decizia este în vigoare din decembrie 2016, dar, deocamdata, nu bucură toţi copiii. În ultima vacanţă, temele au continuat să decidă timpul de joacă al multor elevi. S-au împuţinat abia săptămâna aceasta, relatează Digi24.
Pe 28 noiembrie 2016, elevii au primit vestea pe care generaţii întregi au asteptat-o an de an, zi de zi, deceniu după deceniu: nu vor mai primi teme în vacanţe, ci doar câteva, în timpul anului şcolar. În plus nimeni nu va fi pedepsit cu notă mică, dacă nu-şi rezolvă tema, acasa.
„De obicei, nu recomandăm a se încărca copiii cu teme pentru vacanţe. Ideea este să nu mai dăm zeci şi sute de probleme acestor copii şi în momentul în care revin la şcoală să-i controlăm şi să-i pedepsim.Temele excesive mănâncă timpul liber, pentru: exerciţii fizice, pentru activităţi culturale, artistice”, spune Marian Banu, purtătorul de cuvânt al ISMB.
Bucuria anunţată de oficiali a fost însă de scurtă durată, pentru că mulţi elevi au intrat în vacanţa de iarnă cu tolba plină de teme.
„Am avut de la şcoală de făcut 50 de variante de bac, varianta 1, la Informatică. Şi de făcut două sau trei variante de matematică. Am avut teme pe perioada vacanței la Matematică, la Informatică, la Română, de citit Ion”, spune un elev.
„În vacanţă am făcut la Matematică, Engleză şi Română. Şi-am învăţat la Geografie şi Istorie, pentru nişte teste. Am primit la Matematică, pe mail, nişte subiecte de la olimpiadă, la Română să scriem anumite compuneri. Şi în fiecare dimineaţă făceam la matematică două ore şi apoi la Română, o oră”, adaugă un alt elev.
Elevii ca ei au avut, practic, o vacanţă de studii pe care au împărţit-o între teme şi recreaţie, din cauză că dascălii au ignorat ordinul ministerial.
„Vorbim de o oboseală fizică, psihică şi emoţională. Ordinul spune foarte clar: temele pentru acasă nu sunt pedepse pentru copii. Nu avem dreptul să dăm o notă proastă sau să caracterizăm situaţia şcolară, de moment, pentru faptul că un copil nu şi-a făcut tema în ziua respectivă. Nu pot obţine nota 4 sau nota 2, cum se pune de obicei”, spune Marian Banu, purtătorul de cuvânt al ISMB.
Multi dascăli au înţeles, totuşi, că temele suplimentare nu sunt cheia reuşitelor în viaţă şi nici nu aşează Şcoala românească în topul Învăţământului mondial. Iar elevii lor s-au bucurat de prima vacanţă fără teme.
Noile reglementări didactice au început să fie, totuşi, intens implementate o dată cu reluarea cursurilor şcolare. Conform ordinului semnat de fostul ministru, Mircea Dumitru, timpul necesar rezolvării tuturor temelor dntr-o zi, nu trebuie să depăşească o oră pentru elevii din învăţământul primar şi două ore pentru cei din clasele gimnaziale.
„Bunul simţ şi mai ales măsura care ar trebui să ne caracterizeze pe noi, adulţii care lucrăm în Educaţie, ar fi trebuit să nu ajungă la asemenea discuţii legate de cantitatea de teme date copiilor”, spune Profesor Violeta Dascălu - dir. Gen. Şcoala Ferdinand I, Bucureşti.
„Temele pentru acasă nu prea pot fi eliminate. Nici nu este bine să fie eliminate. Dar trebuie mers pe acele competenţe care sunt competenţe esenţiale”, afirmă Șerban Iosifescu, director ARACIP.
Cei mai avantajaţi de noile reguli sunt elevii claselor primare. Ei primesc deja teme în funcţie de competenţele individuale.
„Mi se pare benefică diferenţierea temelor de la copil la copil. Pentru copilul acela va trebui să dau un rând în plus faţă de ceilalţi. Şi-am să-i spun: uite, dragul meu, tu ai de exersat puţin aici. Asta nu înseamnă că pe acel copil care are nevoie de un antrenament în plus îl vom împovăra. Nu. El va avea de lucrat, în afară de trei puncte, cât are un copil, va avea de lucrat un punct în plus”, spune Simona Spirescu, învăţător.
„Cred că trebuie să ieşim din paradigma asta învechită, care înseamnă doar învăţarea teoretică, doar cantitatea de informaţii academice, care până la urmă, toată, nu cred că-i necesară pentru toţi copiii. Toţi conchid că trebuie să mergem spre partea experimentală şi pe partea aplicată a cunoştinţelor pe care noi le aducem în faţa copiilor. Aşadar, trebuie să mergem spre lucruri concrete, spre experimente, spre situaţii, spre stimularea creativităţii mai mult decât a le da kilograme şi tone de informaţii copiilor”, afirmă Viorica Dascălu, dir. Gen. Şcoala Ferdinand I, Bucureşti.
Părinţii sunt rugaţi să încurajeze noua filosofie de predare, să o monitorizeze, dar să nu aştepte schimbări radicale, într-un timp foarte scurt.
„Dacă sunt derapaje, dacă sunt situaţii care depăşesc normalitatea, în care unele cadre didactice supraaglomerează sau încarcă copiii cu teme excesive, vă rugăm să anunţaţi în primul rând conducerea şcolii. Şi dacă lucrurile nu se reglementează, anunţaţi Inspectoratul Şcolar”, spune Marian Banu, purtătorul de cuvânt al ISMB.
Conform psihologilor, temele în exces oferă un fals simţ al responsabilităţii, afectează relaţia elevului cu şcoala, dar şi relaţia dintre părinte şi copil. Acestea au fost motivele care l-au determinat pe preşedintele francez Francois Hollande să înceapă reforma în educaţie cu eliminarea temelor.