Evaluarea şcolilor doctorale se amână de şase ani, cu toate că legislaţia prevede obligativitatea acestei măsuri. Acest lucru se întâmplă, se pare, din cauza faptului că responsabilitatea este dată mai departe, de la o instituţie la alta. La fel de important este şi faptul că nu există prevederi clare în vederea îndeplinirii acestui proces de evaluare scrie adevărul.ro.
Potrivit sursei citate, plagiatul și „școlile de diplome” sunt încurajate prin pasarea responsabilităţii de la o instituţie la alta(Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CNSC), Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) şi Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN)), de lipsa unor prevederi clare în vederea îndeplinirii acestui proces de evaluare și de politizarea din rândul conducerii universităţilor.
Sorin Cîmpeanu, preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, afirmă că toate universităţile au cerut o prelungire a acreditării şcolilor doctorale, motivul fiind faptul că lipsa acreditării ar bloca activitatea şcolilor doctorale din România. „N-ar mai putea fi organizate examene de admitere pentru studiile doctorale, nu s-ar mai putea susţine tezele de doctorat, practic, toată activitatea academică a acestui ciclu de studii ar fi blocată”, a declarat Cîmpeanu pentru Adevărul.
Întârzierea evaluării şcolilor doctorale ar avantaja, în primul rând, universităţile mai mici sau pe cele private, a căror reputaţie este îndoielnică. Reprezentanţii studenţilor spun, în schimb, că evaluarea este o măsură necesară, pentru a fi clar dacă se respectă toate principiile etice şi organizatorice în acordarea diplomelor de doctorat.
În România, există anual suspiciuni în legătură cu plagiatul tezelor de doctorat sau chiar cazuri în care se ajunge la retragerea titlul de doctor.