Peste 6.500 de profesori români au emigrat. Care sunt cele mai populare țări
Peste 6.500 de profesori români au plecat să muncească în străinătate, în ultimii 20 de ani. Statisticile îngrijorătoare apar într-un raport recent al Comisiei Europene. Dascălii au cerut şi recunoaşterea profesiei pentru a putea preda la catedră în alte state, iar ţara care a adoptat jumătate dintre profesorii plecaţi este Marea Britanie. Şi ţările scandinave atrag din ce în ce mai multe cadre didactice. Dintre cei 500 de învăţători care au plecat, peste 200 sunt în Norvegia şi Danemarca. Suedia a atras, în schimb, cei mai mulţi educatori plecaţi din România.
Raportul Comisiei Europene arată că 6.575 de dascăli români au cerut recunoaşterea profesiei peste hotare. Cei mai mulţi sunt profesori din gimnaziu şi liceu, peste 5.700. Peste jumătate dintre aceştia au emigrat în Marea Britanie. Mai mult de o mie au plecat în Italia, iar aproape 700, în Germania.
Sătui de neajunsuri, au plecat din ţară şi învăţătorii. Iar ţările care i-au atras sunt cele nordice, recunoscute dealtfel pentru sistemul bun de învăţământ. Din cei 500 de învăţători care au plecat, 124 au cerut să îşi exercite profesia în Norvegia.
Şi educatorii le calcă pe urme! Potrivit documentului, 300 şi-au echivalat cunoştinţele pedagogice în altă ţară. Cei mai mulţi, 66, au ales Suedia.
Digi24 v-a prezentat în septembrie o serie de reportaje despre sistemul de învăţământ din ţările nordice. Iată ce spun două profesoare românce stabilite de ani buni în Finlanda şi Danemarca.
Bianca Biro, profesoară în Finlanda: „Lucrez ca profesor de limba franceză și engleză în liceu și predau și limba maternă, româna, copiilor din zona Helsinki și Vantaa. Statutul de profesor este unul pe care trebuie să ți-l dorești cu adevărat. Concurența este foarte mare. Pe un post de profesor sunt și 100 de aplicanți, toți dintre ei foarte bine pregățiți și trebuie să fii la curent cu tehnologia, să știi să lucrezi cu tinerii, să ai capacități de empatie, să ai foarte multe atribute de care ai nevoie. Întotdeauna începem ora pentru a ne conecta cu elevii. Putem pe urmă discuta despe obiectivele de învățare, despre ce vom face și fiecare poate să lucreze fie individual, fie în grupe, în funcție de ce materiale avem. în general se învață lucruri foarte practice. De exemplu, la liceu la limba franceză elevii învață să își facă un CV în franceză, să scrie o scrisoare de motivație și învață ce ar putea să facă cu nivelul lor de limbă.
Diana Popescu, profesor în Danemarca: „Challenging, ca peste tot, dar nu pot să compar cu România. Cei care aleg profesia asta sunt îndrăgostiți de materiile lor și le place să vină în contact cu cei tineri, să dea cunoștințele mai departe și să știe că ceva a plecat mai departe și contribuie la societate. În principiu, asta este ideea profesorilor de aici. Nimeni nu are pedagogic sau pedagogie și didactică. Când începi ca profesor, totul se face la școală, te duci la un curs special care durează un an. În timp ce predai sunt alți profesori care te ajută și care te coordonează, apoi este alt profesor care vine din afară, de la alt liceu care, să zic, te controlează și vine cu idei, cu input, ce ai putea face mai bine. Nu ești valorificat sau nu se pune preț pe câtă muncă și materie știi, ci ei te supraveghează și te ajută să devii mai bun din punct de vedere pedagogic și didactic. Deci numai pe asta se bazează.”
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News