Nouă din zece olimpici cred că felul în care se face şcoală în România ar trebui schimbat radical, arată un studiu recent. Tinerii cred că accentul ar trebui să fie pus pe practică.
„Partea practică a sistemului de învăţământ are lipsuri şi e suprateoretizată. Se pune prea puţin accent pe cum se aplică şi ce importanţă au lucrurile care se învaţă teoretic”, spune Dan Şeremet, elev.
Aşa că jumătate din olimpicii chestionaţi vor să plece din ţară după terminarea liceului. Se gândesc la ofertele ulterioare, dar mai ales la felul în care vor face şcoală acolo.
Raluca Mitran, olimpică la chimie, vrea să plece în Anglia să studieze ştiinţe biomedicale. „Au tot felul de aparaturi speciale şi, de asemenea, pun accent pe felul în care învaţă un anumit elev”, spune Raluca.
Ministrul Educaţiei recunoaşte că e nevoie de schimbare.
„Prin reforma curriculară, prin susţinerea dezvoltării infrastructurii şcolii româneşti, prin axarea pe competenţele cheie”, consideră Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei.
Doar că nu sistemul scoate neapărat ce e mai bun din aceşti tineri. Prin programul: "Hai la Olimpiadă", în şapte oraşe din ţară, funcţionează centre de pregătire pentru olimpici, cu bani din sponsorizari. Sute de elevi se pregătesc în fiecare sâmbătă în plus faţă de programa şcolară. Iar un sfert din lotul lărgit al României de fizică s-a pregătit anul trecut la centrul din Bucureşti.
„Mizăm foarte mult pe acest gen de pregătire astfel încât să îi ajutăm şi pe elevii care nu au posibilităţi materiale să îşi pună un studiu individual acasă, să ajungă la un nivel cât mai înalt”, a spus şi Ion Toma, coordonator al Centrului de Fizică din Bucureşti.
„Intenţia noastră a fost să mutăm pregătirile particulare la şcoală, pentru că plecăm de la convingerea că şcoala trebuie să se facă la şcoală”, este de părere Tudor Vlad, preşedintele Fundaţiei Emag.
Doar 13% din aceşti tineri mai vor să se şi întoarcă în ţară, arată studiul. Cei mai mulţi dintre ei vor să lucreze într-o companie privată sau să facă cercetare.