Situaţia în şcolile din Moldova este îngrijorătoare mai ales în mediul rural. Spre exemplu, la Liceul Tehnologic din localitatea ieşeană Holboca, un sfert dintre elevi încă silabisesc când li se cere să citească un fragment dintr-o carte.
Grav este că acești adolescenți au mari probleme și în a înțelege textele. Cu toate acestea, în gimnaziu, ei au reuşit să obţină note de trecere la limba și literatura română.
Promovabilitatea la Bacalaureat la Liceul din Holboca a fost zero în ultimii trei ani. Lucrurile ar putea să se schimbe, însă, după ce peste 600 de profesori din 60 de şcoli din Moldova vor participa la cursurile derulate de americani în următoarele luni.
„Avem o problemă cu părinţii pentru că nu încearcă să le verifice programul. Să-i verifice dacă vin sau nu la ore pentru că diriginţii fac eforturi în măsura în care le este dat, diriginţii fac şi vizite la domiciliu”, a declarat Liliana Rujanu, director Liceul Tehnologic Holboca.
„Poate nici colaborarea aceasta familie-şcoală nu este foarte bună. Poate că mediul familial şi mediul educaţional şi economic îşi lasă amprenta”, a afirmat Camelia Gavrilă, inspector şef al IŞJ Iaşi.
„Cât se poate noi încercăm să-i mobilizăm de fiecare dată la ore îi punem să citească cu voce tare, îi punem să prezinte ceea ce au înţeles, să se corecteze între ei, dar nu este suficient doar cât se face la şcoală”, a mărturisit Mihaela Vatamanu, profesor de limba română.
Mai mulţi profesori americani susţin, însă, că vina pentru eşecul elevilor este de fapt a dascălilor. Aşa că au venit în România să le arate cum ar trebui să-şi facă treaba.
În următorii ani, 600 de profesorii români de la şcoli din toată Moldova vor învăţa tehnici speciale de predare a citirii şi a înţelegerii textelor. Totul, în cadrul unui proiect susţinut de Ministerul Educaţiei.
„De la a fi capabil să citeşti cuvinte până la a înţelege texte complexe este ceea ce urmărim cu acest proiect. Şi e critic, pentru că majoritatea lecturilor pe care le vom face de-a lungul carierei vor fi tot mai complexe, e genul de lectură care va crea oportunităţi pentru ei”, a susținut William Brozo, profesor la Universitatea George Mason.
„Profesorii vor participa la un program de formare, vom traduce prima carte de literaţie, vom face primul ghid despre literaţie în limba romţnă, vom realiza de asemenea cinci culegeri de texte care vor putea fi folosite de profesorii noştri în procesul de predare”, a completat Liliana Romaniuc, project manager.
Proiectul se va derula pe parcursul a patru ani în 60 de şcoli din Regiunea de Nord-Est a României.