O cincime din absolvenţii clasei a 8-a au obţinut sub nota 5 la evaluarea naţională, iar mediile lor de admitere la liceu sunt la fel de mici. Acum, dascălii se gândesc cum o să îi pregătească în cei patru ani de liceu.
„La clasa de mate-info avem 20 de elevi admişi, dintre care 11 au avut medii sub 5, cea mai mică fiind 3,28 iar cea mai mare 7,67”, spune Iuliana Gegiu, directoarea adjunctă a Liceului Tehnologic din Segarcea.
Situaţia este asemănătoare şi la Colegiul Tehnologic „George Bibescu” din Craiova, unde din cei 37 de elevi, doar 12 au media peste 5. Restul au medii de 4 şi există chiar şi o medie de 3.
„La clasa pregătitoare, elevii trebuie să ştie să scrie şi să citească. Aceşti elevi care vin în clasa a IX-a nu ştiu să facă aceste lucruri. Să ne cereţi nouă să aducem aceşti copii la şanse de a promova examenul de bacalaureat eu consider că este imposibil”, se plânge Petre Cauc - directorul Liceului Tehnologic „George Bibescu”.
Din cele peste 4.000 de locuri disponibile la liceele din Dolj, aproape 900 au fost ocupate de elevi cu medii de admitere sub 5. Situaţia este la fel şi în ţară. În Braşov, din cei peste 3400 de elevi admişi la liceu, 14% au medii sub 5. Nici la Constanţa nu e mai bine: 10% din cei admişi au întâmpinat probleme mari la evaluarea naţională şi nu au luat note de trecere.
Liceeni cu medii sub 5
Dolj - 868 de elevi
Braşov - 508 elevi
Constanţa - 470 de elevi
Suceava - 457 de elevi
Timiş - 446 de elevi
Vaslui - 318 elevi
Botoşani - 301 elevi
Arad - 289 de elevi
Bacău - 262 de elevi
Buzau - 220 de elevi
O soluţie propusă de cadrele didactice ar fi reintroducerea examenului de admitere la liceu şi reînfiinţarea şcolilor profesionale pentru cei care vor să înveţe o meserie. Această din urmă variantă este luată în calcul şi de Ministerul educaţiei, care are în lucru un proiect pentru reînfiinţarea în sistem dual - adică în parteneriat cu mediul economic - a şcolilor profesionale.