Liceul Ioan Codru Drăguşanu din Victoria are aproape 70 de elevi navetişti. Cei mai mulţi locuiesc în sate aflate la peste 10 kilometri distanţă sau chiar în judeţul vecin, Sibiu.
„Fac cam 15 kilometri. Înainte mergeam cu un microbuz de la Colegiul Tehnic şi dădeam cam 80 de lei pe lună. Am rugat un prieten să mă aducă dimineaţa şi la amiază mă duc cu trenul, pe la patru şi ceva”, spune un elev.
„Este foarte greu dimineaţa, mai ales iarna”, spune un alt elev.
Profesorii aduc o parte din elevi la şcoală cu maşinile personale.
„Am adus ani de zile copiii la şcoală, tocmai pentru că maşinuţa respectivă nu intra în sat. Satul este mai izolat, între două dealuri, şi accesul se făcea destul de greu”, a spus profesoara Anda Silea.
După doi ani, liceul are, în sfârşit, microbuz, dar nu-l poate folosi, pentru că nu are nici şofer şi nici licenţă de transport. În plus, potrivit legii, este nevoie şi de un manager de transport.
„Am avut la rezervă un post de muncitor care, cu aprobarea Inspectoratului Şcolar, a fost transformat în şofer şi vom da, în cursul lunii noiembrie, concurs pe acest post”, a spus Gabriela Lăpădat, directorul Liceului Teoretic „Ion Codru Drăguşanu”.
Şi în curtea Liceului Tehnic din Victoria există un microbuz destinat transportului de elevi. Din păcate, nu este folosit şi nici nu se va întâmpla acest lucru până când nu-i va fi înnoită licenţa de transport. Primăria din Victoria a găsit deja omul pentru postul de coordonator de transport. Candidatul a picat prima oară testul şi va trebui să repete examenul.
„Este destul de dificil şi, după ce o să obţin atestatul, eu o să am o răspundere mai mare decât şoferul”, a spus Adrian Popaiov, şofer și viitorul coordonator.
„Pentru a obţine licenţierea celor două microbuze este obligatoriu ca instituţia să aibă un angajat care să aibă acest certificat, de coordonator de trafic rutier”, a spus Cristian Gheorghe, primarul oraşului Victoria.
La Galaţi, unii edili află abia acum că trebuie să obţină licenţa de transport pentru microbuzele şcolare. Este şi cazul primăriei Costache Negri, care transportă în continuare 20 de elevi la liceul din localitatea vecină.
„Ideea de a deveni operator în condiţiile în care ştim în ce condiţii au fost repartizate aceste microbuze mi se pare o aberaţie”, a spus Ştefan Luca, primarul comunei Costache Negri.
Microbuzele şcoale nu pot circula fără licenţă de transport, iar primăriile trebuie să angajeze un coordonator de trafic rutier care să supravegheze activitatea şoferilor şi să verifice în permanenţă starea tehnică a maşinilor.