„Am făcut multe simulări, pregătiri emoționale ca să nu începem să plângem că nu știm!” - spune, cu sinceritate, un puști.
Elevii din clasele a VI-a, a IV-a și a II-a vor susține evaluări naționale începând cu 23 mai, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primii evaluați sunt școlarii de clasa a VI-a. Elevii de clasa a VI-a susțin pe 23 mai proba la Limba română și comunicare, iar pe 24 mai proba la matematică și știinte.
Urmează cei de clasa a IV-a, iar ultimii care vor trece prin evaluarea națională vor fi copiii de clasa a II-a.
Cât sunt de relevante aceste testări? Ce spun ele despre elevii noștri?
Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „La clasa a doua, părerea mea e că e devreme. La clasa a IV-a și-au atins un potențial intelectual aproape de maximum. La 10 ani ei au 98% din inteligența lor biologic normală, dacă au pasiune, pot să-și dezvolte potențialul. Dacă nu, rămân cu IQ de 100. Nu cresc mai mult și atunci e normal să faci o selecție, dacă îi direcționezi spre programe de dezvoltare a abilităților sau de recuperare a abilităților care încep să se piardă”.
MONICA CRISTINA ANISIE, director general Ministerul Educației: „Aceste evaluări nu au fost privite cu seriozitate, dar în ultimii ani semnalele sunt pozitive”.
MIHAELA IONIȚĂ, învățătoare: „Părinților li s-a părut în neregulă, că dacă aceste evaluări se fac periodic, de ce mai e nevoie de o evaluare spre sfârșitul semestrului al II-lea?”
ELISABETA NEGOESCU, învățătoare: „Este o muncă deosebită, o investiție mare. Copiii au primit și subiecte de 12-13 pagini, la română de 13 pagini”.
MARIAN STAȘ, expert în educație: „Modul în care e concepută testarea nu are nimic de-a face cu felul în care elevii lucreză la școală. Sunt lumi paralele, ceea ce nu e bine”.
Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „În Olanda se face evaluare în clasa a VI-a și elevii sunt directionați spre programe vocaționale sau teoretice. Altfel, faptul că are o cultură generală vagă, din care la sfârșitul facultății nu mai reține decât 6%, nu îl face competitiv pe piața muncii și nici fericit uman”.
Începând din anul 2014, elevii de clasele a II-a, a IV-a si a VI-a susțin evaluarea națională cu subiecte unice. Rezultatele nu se trec în catalog. Teoretic, pe baza lor, profesorii ar trebui să construiască planuri individualizate de învațare. Așa că ne întrebăm - cine este, de fapt, evaluat, profesorul, elevul sau școala?
MONICA CRISTINA ANISIE, director general Ministerul Educației: „Dacă stăm să ne gândim bine, suntem evaluați cu toții”.
Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „Ar trebuie să fie evaluat profesorul, dacă ar fi să se țină sema de progresul elevului. Dar deocamdată e evaluată prezența, notele”.
Profesorii și reprezentanții Ministerului Educatiei ar trebui să transforme școala românească într-un loc în care elevul să facă performanță în domeniul în care are aptitudini. Să renunțe la uniformizare! Aceasta este marea provocare, spun specialiștii.
Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „Programul nostru actual care, EVIDENT, se va schimba, a plecat de la filosofia americanilor: niciun elev să nu fie lăsat în urmă! Asta a dus la competiții. Noi avem acum evaluări la grădiniță! Dar e un sistem păgubos, care determină demotivarea elevilor către școală, încât și SUA au renunțat la acest sistem!”
Citiți și: