89 de formulare şi 203 declaraţii şi decizii îi pun pe drum pe contribuabili, fie că sunt oameni de afaceri sau particulari. Iar în unele cazuri, notificările trimise de Fisc prin poştă costă statul mai mult decât suma pe care o recuperează.
„Sunt taxe de 1 leu pe care trebuie să le plătești, 40 de bani, 2 lei, diverse timbre fiscale, au o valoare mică. Costă mai mult formularul și timpul pierdut decât taxa”, spune Marius Bostan, om de afaceri.
„În spatele fiecărui formular stau trei, patru funcționari care trebuie să verifice formularele. E pierdere de timp”, spune Cristian Păun, economist.
Ordonanţa de urgenţă adoptată de Guvern scuteşte, teoretic, contribuabilii de drumuri. Cine trebuie să depună un formular ar trebui să îl trimită de pe computer. Dar nu este atât de simplu.
„Există şi acum sistemul e-guvernare prin care poţi să îţi plăteşti taxele, dar ai nevoie de certificat, trebuie bani, e complicat”, spune Dragoş Cabat, analist economic.
„Ar fi însemnat ca experții din ministere, din agenții, să fi lucrat înainte la elaborarea tuturor detaliilor. Diavolul stă câteodată în detalii, dacă nu sunt rezolvate bine, atunci apar probleme”, spune Marius Bostan, om de afaceri.
Autorităţile nu ştiu deocamdată când bunele intenţii se tranformă în realitate. Unii nici nu sunt prea dornici să schimbe rândul de la ghişeul pe scaunul din faţa computerului.
Anul trecut, administraţiile fiscale au eliberat contribuabililor aproape cinci milioane şi jumătate de adeverinţe de venit tipărite. Asta înseamnă o cheltuială de cinci milioane şi jumătate de lei. În prezent, doar 23 de tipuri de formulare din cele 89 pot fi depuse online.