Federația „Spiru Haret” arată, în scrisoarea deschisă adresată premierului şi ministrului Educaţiei, că, dincolo de gravitatea cazului de la Şcoala nr. 10 „Maria Rosetti”, problema subfinanţării învăţământului rămâne, informează Mediafax.
„Aceasta nu este de ieri, de azi. Fiecare Guvern post-decembrist a încercat, pe diverse căi, să ascundă sărăcia din educaţie. Cu toate că articolul 32 alin. (4) din Constituţia României prevede că "învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii", atât cadrele didactice, cât şi părinţii "cotizează" prin diferite metode la "bunăstarea" sistemului. De la banala cretă, care lipseşte cu desăvârşire, şi până la mobilierul şcolar, în multe cazuri, toate sunt suportate - legal sau ilegal - de către părinţi şi cadre didactice. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu articolul din Legea Educaţiei Naţionale, care prevede că învăţământului i se alocă anual minim 6% din PIB”, se arată în documentul transmis premierului Victor Ponta şi ministrului Remus Pricopie.
FSE „Spiru Haret„ consideră că, în contextul discuţiilor privind noua Constituţie, este nevoie de o dezbatere publică naţională şi pe articolele privind educaţia, iar liderii partidelor, indiferent de coloratură şi orientare, trebuie să spună deschis dacă mai susţin sau nu ca învăţământul obligatoriu să fie gratuit.
„Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret" susţine că o ţară democratică trebuie să investească în învăţământ şi să asigure şanse egale la educaţie tuturor copiilor. Acest lucru, transpus în lege, înseamnă alocarea de fonduri pentru educaţie, care să acopere toate necesităţile unităţilor de învăţământ”, se mai arată în scrisoarea deschisă.
Sindicaliştii spun că primii interesaţi de bunul mers al învăţământului ar trebui să fie părinţii, care, prin plata impozitelor şi a altor dări către stat, plătesc deja pentru educarea copiilor lor, astfel că nu ar trebui să mai susţină financiar unitatea de învăţământ prin fondul clasei/şcolii.
FSE „Spiru Haret” apreciază că trebuie reconsiderat nivelul costului standard per elev/preşcolar şi adoptate în regim de urgenţă Codul de etică şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Potrivit sindicaliștilor, este obligatorie alocarea resurselor financiare necesare desfăşurării în condiţii optime a întregii activităţi de la nivelul unităţilor de învăţământ, astfel încât contribuţiile financiare ale salariaţilor şi părinţilor să fie excluse.