Engleza şi franceza sunt aproape total străine elevilor. Limba modernă le-a dat bătăi de cap corigenților care care au dat bacalaureantul în sesiunea de toamnă.
Elevii au avut două ore la dispoziţie, la proba scrisă, pentru a rezolva cerinţele de pe foaia de examen şi a demonstra că, după patru sau chiar opt ani ani de studiu, pot redacta un text într-o limbă străină. Simplă ar fi trebuit să fie partea dedicată audiţiei.
În 20 de minute elevii au ascultat, la un casetofon, discuţia în limba engleză purtată de două personaje. În funcţie de ceea ce auzeau, ei ar f trebuit să bifeze răspunsurile la zece întrebări grilă. Totul s-a dovedit complicat pentru corigenţii de anul acesta.
Nici la franceză lucrurile n-au fost mai simple.
Întregul examen este inspirat din testele internaţionale pentru o limbă străină.
La finalul celor două probe de astăzi, la care se adaugă şi examenul oral de mâine, elevii vor primi în total cinci calificative, aferente fiecăreia dintre cele cinci competenţe evaluate. Astfel, la final, toate calificativele se adună şi se transformă, conform unui tabel dat de minister, într-un singur calificativ cuprins între A1 şi B2.
Competenţele evaluate
Înţelegerea textului citit
Producerea de mesaje scrise
Înţelegerea textului audiat
Producerea mesajelor orale
Interacţiune orală (participare la conversaţie)
Sursa: Ministerul Educaţiei
Calificativele de evaluare a competenţelor
A1 - introductiv sau de descoperire
A2 - intermediar sau de supravieţuire
B1 - nivel prag sau independent
B2 - avansat sau independent
Sursa: Ministerul Educaţiei
Un calificativ care are însă doar valoare simbolică, pentru că nu are relevanţă nici pentru majoritatea univerităţilor şi nici pentru angajatori. Verificarea competenţelor la limba modernă va continua cu proba orală.
Urmăriți mărturiile elevilor în materialul video atașat.