Studenţi daţi afară de la universitate din cauza copiatului la examenele online şi părinți care își ajută copiii să copieze la olimpiadă. În urma acestor incidente, universitățile din România regândesc modul în care se desfășoară examenele online.
Ana Maria Tuică, jurnalist Digi24: De când examenele studenților s-au mutat în online, și lor le este mult mai ușor să copieze. Un profesor cam greu și-ar da seama în momentul în care un elev copiază sau nu. Pe tastatură ar putea să aibă o copiuță, la fel de bine ar putea să aibă și niște post it-uri pe lateralele ecranului, din care s-ar putea inspira, sau alte materiale informative aflate chiar în camera în care se susține examenul, iar profesorul nu ar avea de unde să știe.
Reporter: Cât de ușor se fraudează examenele online?
Student: Destul de des și ușor. Există softuri unde se adună grupuri de 5-6 studenți, eventual în ziua examenului reușesc acolo să comunice și se fraudează ușor.
Studentă: Formatul unui examen poate favoriza într-un procent mare fraudarea acestuia, iar aici mă gândesc la examenele tip grilă sau la acel tip de examene care au la bază reproducerea unor teorii, definiții. Nu doar că sunt ineficiente, ci potențează nevoia studentului și dorința de a copia.
Recent, Universitatea Bucureşti a dat afară 45 de studenţi care au fraudat examenele online. Pentru a nu se mai repeta situaţia, rectorul are în plan să schimbe strategia de lucru.
Marian Preda, rector Universitatea Bucureşti: Examene de tip față în față ar rezolva problema. Eu îi rog pe studenții mei în timpul examenului să stea în orice poziție vor ei, dar așa cum eu le arăt mâinile, să le văd și eu mâinile pentru a nu butona altceva. Poți să ceri un eseu pe niște teme pe care le-am stabilit, acolo măsori originalitatea, capacitatea de a înțelege și interpreta. Nu poți să schimbi peste noapte o modalitate de examinare.
Şi la SNSPA, profesorii şi-au reconfigurat modalitatea de evaluare. De exemplu, au renunţat la examenul tip grilă în favoarea lucrărilor academice.
Profesor: Au de făcut un portofoliu cu patru teme. Îi pun să se filmeze, să își găsească subiect de negociere bilaterală. Încerc să îi învăț cum să facă analiză de politică externă și pe urmă îi pun să facă analiza unei situații concrete.
Studentă: Au trecut la evaluarea continuă, pe parcursul semestrului, sau la diferite proiecte finale, unde categoric se vede în momentul în care faci un proiect final cât de mult ai acumulat informație și cât de bine știi să elaborezi.
Reporter: În momentul acesta tu nu ai putea să ai pe tastatură o foaie din care să te inspiri sau mai multe ferestre deschise?
Studentă: Categoric. Sau pe peretele din spatele laptopului, sau să fie o persoană în spate care să spună: spune asta, fă asta.
Liliana Popescu, prorector SNSPA: Facem foarte mult evaluare pe parcurs, ne-am reconfigurat cursurile, formula de predare, astfel încât să fie mai interactive. Suportul de curs se modifică și formula de evaluare se schimbă.
Reporter: Scade calitatea actului educațional?
Liliana Popescu: Într-o anumită măsură scade. Nu mai ai contactul direct cu studenții, diminuezi și pretențiile de evaluare. Aș minți dacă aș spune că sunt la fel de exigentă. Iau în considerare condițiile în care studiază. E o responsabilitate mai mare a profesorilor în perioada asta.
Peste 90% dintre universităţi desfăşoară, acum, orele, în format hibrid.
Editor : M.B.