Majoritatea elevilor români nu înţeleg sarcinile şcolare sau nu dau suficientă importanță temelor pentru acasă.
Timpul mediu de o oră pe zi dedicat acestora trebuie însă interpretat diferit, în funcție de sistemul de învățământ. În cel românesc, și părinții și profesorii ar vrea mai multă sârguință din partea elevilor, dar nu știu cum să îi convingă să aloce temelor pentru acasă mai mult de șapte ore pe săptămână.
„În general, şapte ore sunt foarte puţine, fără discuţie. Cu cât înaintăm la nivel de gimnaziu, ca să nu mai spun la nivel de liceu, sunt foarte puţine. Nu poţi să înveţi, să te pregăteşti pentru bacalaureat şi să înveţi o oră şi ceva pe zi, este imposibil”, spune Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi.
Dar și evoluția spune multe. În ultimii zece ani, timpul alocat de către elevii români de liceu lecțiilor pentru acasă s-a înjumătățit. Una dintre cauze poate fi internetul și popularitatea reţelelor de socializare. Dar și copiii din alte țări au acces la ele. De ce au ajuns elevii români la coada clasamentului la testele PISA?
„Trebuie să ajutăm profesorii în această situaţie, trebuie să stăm mai mult, să-i verificăm când vin de la şcoală şi de la liceu. Să vedem ce teme au de făcut, cât au făcut”, mai spune Iulian Cristache.
Într-o măsură mult mai mare decât în țările occidentale, părinții din România tolerează prezența copiilor pe internet și pe Facebook. Acestea funcționează de multe ori ca babysitter. În același timp, profesorii români găsesc rareori soluția de a folosi în mod util interesul copiilor pentru internet, iar încărcarea cu teme prea multe nu este o soluție ci o anti-soluție.
„Sunt importante temele pentru acasă, cu respectarea timpului de joacă, de distracţie, de repaos, cu respectarea timpului cu familia, iarăşi, este foarte important. Feedback-ul părinţilor este foarte important”, spune Doina Mafteiu, psiholog.
Important este ca temele să fie în acord cu vârsta şi nevoile copilului. De prea multe ori imperativul „Trebuie!”, este mult mai important decât ceea ce îi face copilului plăcere să facă. Rezultatul este că toate materiile devin nesuferite.
„Să înveţe la materiile care îi plac foarte mult. Nu înseamnă că celelalte vor fi lăsate pe planul secund, numai că este important să facem lucrurile care ne plac şi să existe un scop pe mai departe - pentru ce învăţ?”, mai spune psihologul.
Există şi ţări unde elevii nu primesc deloc teme pentru acasă, dar acolo sistemele de învăţământ sunt foarte bine puse la punct, iar elevii reuşesc să înveţe totul din clasă. Cele mai bune exemple în acest caz sunt Olanda şi Finlanda, ţări unde elevii au obţinut cele mai bune rezultate la testele PISA din Europa.