Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) cere introducerea orelor obligatorii de Tehnologia Informației și Comunicării (TIC) pentru toți elevii de liceu, indiferent de profil. Potrivit unui comunicat al ANIS, România are nevoie tot mai mare de specialiști în domeniul IT, dar și de cetățeni pregătiți pentru o societate digitalizată.
„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT, care încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește gradul de digitalizare a societății, conform indicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, a declarat Mihai Matei, președintele ANIS.
Ore obligatorii de TIC la liceu, indiferent de profil
ANIS propune introducerea în trunchiul comun din curricula liceală ore obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învăţământ (teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi tehnic), indiferent de profilul clasei, întrucât competenţele avansate de tehnologie a informaţiei sunt esenţiale tuturor cetăţenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile. Mai mult, Asociaţia consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noţiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.
Totodată, ANIS subliniază faptul că această propunere este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educaţie având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul "adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competenţelor digitale ale elevilor transdisciplinar". Pentru implementarea acesteia, este necesară elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Competenţele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată.
"Această iniţiativă reflectă poziţia unei industrii cu importanţă strategică în economia României şi este parte a obiectivului ANIS de dezvoltare a educaţiei digitale, prin care îşi propune să asigure atât necesarul de specialişti ceruţi de industrie, cât şi dezvoltarea competenţelor digitale necesare oricărui cetăţean într-o societate modernă", susţine ANIS, potrivit Agerpres.
Domeniul IT se confruntă cu un deficit de forţă de muncă
În prezent, piaţa de IT, fără segmentul comunicaţii, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialişti. Potrivit datelor Asociaţiei, industria se confruntă cu un deficit de forţă de muncă între 15.000 şi 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialişti din alte industrii sau instituţii ale statului. Pe de altă parte, numărul absolvenţilor din facultăţile de profil se situează la 7.000 - 8.000 pe an.
Totodată, potrivit unui studiu realizat de ANIS, industria de software şi servicii aduce un aport de circa 6,2% din PIB, ceea ce însumează circa 13,6 miliarde de euro, iar în contextul pandemic din ultimii doi ani industria de IT a cunoscut o creştere de peste 15% pe an, ceea ce reprezintă un ritm de trei ori mai accelerat decât creşterea economică anuală a întregii ţări. De asemenea, industria înregistrează cea mai rapidă rată de creştere a angajaţilor în ultimii cinci ani, o creştere anuală de circa 10.000 de persoane.
Pentru a reduce, în timp, deficitul de forţă de muncă din domeniu, ANIS mizează, printre altele, pe investiţii în educaţie. Astfel, Asociaţia a trimis Ministerului Educaţiei o serie de propuneri de măsuri menite să sprijine sistemul educaţional pentru creşterea competenţelor elevilor şi profesorilor în domeniul digital. Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, ANIS propune măsuri precum: programe de reconversie pentru profesori, facilitarea accesului experţilor în şcoli, acordarea de stimulente financiare pentru profesori, creşterea cifrelor de şcolarizare în educaţie tehnologică în facultăţi şi finanţări pentru programe de educaţie privată în domeniul IT.
Totodată, în continuarea propunerilor menţionate, ANIS subliniază deschiderea spre dialog cu autorităţile, prin grupul de lucru dedicat zonei de educaţie digitală, reafirmându-şi poziţia de partener de încredere al autorităţilor în demersul acestora de digitalizare a societăţii şi facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală.
Editor : A.A.