Video Director CFR Călători: Dacă ar fi să scoatem mâine toate locomotivele fără reviziile mari, ar trebui să anulăm 80% din trenuri
Data publicării:
Accidentul de tren de la Galați din acest weekend ne arată, din nou, dezastrul sistemului feroviar din România, subfinanțat timp de zeci de ani și aflat acum aproape de colaps. Locomotivele sunt mai vechi de 50 ani, iar peste 80% dintre ele ar trebui scoase din circulație. O spune chiar directorul CFR Călători, care recunoaște că reviziile tehnice sunt făcute cu întârziere.
Două accidente feroviare s-au produs în mai puțin de două săptămâni și alte sute în anul trecut. În 2022, pe calea ferată au avut loc peste 260 de accidente și peste 300 de incidente. O parte din acestea au fost cauzate de starea vagoanelor de călători și a locomotivelor, dar și a infrastructurii feroviare.
CFR Călători are în circulație aproape 430 de locomotive și automotoare, deși necesarul este de 490. Doar 9 locomotive au fost modernizate în ultimii 5 ani. Vechimea medie depășește 50 de ani. Situația nu este diferită nici la vagoanele de călători. În ultimii ani, doar 10% au fost modernizate. Vârsta parcului a ajuns la 30 de ani.
Ministerul Transporturilor a permis în ultimii ani amânarea reviziilor tehnice la vagoanele de călători, cu până la șase luni. Același lucru s-a întâmplat și cu locomotivele. „Este vorba despre reviziile mari care se fac odată la 5-6 ani. Sunt întârzieri, dar sunt întârzieri, ca să zic așa acceptate. Li se fac în depou verificări suplimentare. Dacă ar fi să scoatem mâine toate locomotivele fără reviziile mari, ar trebui să anulăm 80% din trenuri”, susține directorul CFR Călători, Traian Preoteasa.
CFR Călători și-a propus ca prin PNRR să modernizeze 139 de vagoane și 55 de locomotive vechi. Iar din fondurii proprii alte 5. Cât despre noi achiziții, statul a semnat contracte pentru 37 de trenuri electrice și a lansat licitiații pentru alte 110.