La 7 luni de când Armata Română a pierdut opt oameni și două aparate de zbor, încă se caută vinovații. Ancheta Parchetului Militar bate pasul pe loc. De vină par să fie, ca mai întotdeauna la noi, cei decedați. Jurnaliștii de la Recorder au intrat în posesia informațiilor de pe cutia neagră a elicopterului precum și a notelor explicative date de cadrele militare implicate în misiune. Filmul serii de 2 martie 2022 scoate la iveală o gravă lipsă de coordonare.
2 martie 2022, județul Constanța. Are loc unul dintre cele mai grave accidente aviatice din istoria României. În doar 30 de minute, Armata pierde 8 militari și două aeronave. Neglijența comandanților, vechimea echipamentelor și starea proastă a vremii. Toate au contribuit la tragedia care a avut loc în timpul războiului în țara vecină.
Prima alertă a fost dată la ora 19:53, când un avion MiG-21 Lancer, vechi de 40 de ani, s-a prăbușit pe un câmp din județul Constanța. La bord era un pilot.
După 7 minute, un echipaj de salvare de la Mihail Kogălniceanu este alertat. 7 militari se pregătesc să plece în ajutor cu un elicopter IAR-330 Puma. Peste doar 5 minute, este emisă o avertizare de vreme rea în apropierea bazei. Meteorologii arătau că vântul este puternic și că sunt condiții de givraj.
La un minut distanță, comandantul unității cere ajutor unui echipaj american, care acceptă inițial să vină în ajutor cu un elicopter Black Hawk. Din cauza vremii, americanii se răzgândesc, la 20 și 10 minute anunță că nu vor mai decola.
20 și 13 minute este ora la care Șeful Forțelor Aeriene aprobă decolarea echipajului românesc. Acesta transmite totuși ca piloții să fie foarte atenți, iar dacă apar probleme să se întoarcă în bază. La 8 minute de la acest ordin, elicopterul IAR-330 Puma decolează cu cei 7 militari la bord.
În aceeași secundă, cei de la sol iau legătura și cu numărul doi din Forțele Aeriene Române. Adjunctul dă un ordin total opus și cere ca aeronava să nu mai meargă în misiune. Acest ordin însă nu a ajuns la echipajul care era deja în aer. Militarul care se ocupa de coordonare spune că a trebuit să răspundă la alte apeluri.
Citiți și:
Cine sunt militarii căzuți miercuri cu cele două aparate de zbor
La 20:26 acesta îl sună din nou pe șeful Aviației române. Îi spune generalului că adjunctul său a dat un alt ordin. Atunci toată conducerea Forțelor Aeriene cade într-un final de acord și decide ca elicopterul să se întoarcă.
Informația ajunge la piloți abia după 4 minute. Era însă prea târziu. La doar câteva secunde, aeronava s-a prăbușit și toți militarii au murit pe loc.
Imediat după accidentul aviatic, ministrul Apărării a recunoscut că tragedia putea să fie evitată.
Vasile Dîncu: Noi am riscat viața piloților noștri, a tinerilor noștri, zburând cu aceste avioane care nu corespund la misiunile de care este nevoie astăzi.
În documentul obținut de recorder.ro apar și ultimele cuvinte ale militarilor din echipaj. Pe fundal se aude și avertismentul echipamentului de bord care arată că echipajul era în pericol. Sunt detalii cu puternic impact emoțional.
Maistru militar: Nu, nu, nu. Suntem la orizontală.
Voce robot: Ice (gheață – n.red.)
Maistru militar: Nu, nu, suntem... înclinat! Stânga, stânga! Acum orizontală.
Voce robot: Ice (gheață - n.red)
Pilot: E la mine.
Maistru militar: E la tine.
Pilot: Da. Liniștește-te. Pușca mea...
Maistru militar: Ce vrei, mă...? Înclinat. Înclinat nașpa de tot. Nu mai avem pământ.
Pilot: Dă-mi voie!
Maistru militar: Suntem răsturnați, nu se poate, băga-mi-aș...
Pilot: Dă-mi voie, Sorin!
Editor : Liviu Cojan