În București sunt multe zone în care aglomerație începe la prima oră a zilei și nu se mai încheie decât la lăsarea serii. Intersecțiile se aglomerează atât de mult, încât mașinile stau în coloană și înaintează extrem de greu. Aglomerația este un rezultat al comportamentului nostru în ceea ce privește modul de deplasare orientat spre confort, iar orașele dispuse să demareze o reformă cu privire la traficul rutier sunt mult prea puține, a explicat la Digi24 Reinhold Stadler, consultant specializat pe mobilitate urbană.
"Aglomerația e un rezultat al comportamentului nostru în ce privește modul de deplasare, orientat foarte mult spre confort. Preferăm să stăm patru ore în trafic pe DN1, spre Brașov, decât să mergem două ore cu trenul", a spus consultantul.
Potrivit acestuia, problemele sunt întreținute de infrastructura incompletă, în condițiile în care traficul greu trece prin mijlocul orașelor mari, problemă cu care se confruntă și Bucureștiul.
"Trebuie să ne gândim să reechilibrăm sistemul de transport, să nu mai folosim noțiunea de mijloace alternative de transport, pentru mersul cu bicicleta, să ne gândim la modul de funcționare a orașului.
Nu putem construi și cumpăra la nesfârșit locuințe ieftine la periferie, unde nu e infrastructură, atâta timp cât nu creăm condiții decente de locuire și blocăm toate arterele care fac legătura între acele zone.
Soluțiile există, dar trebuie adoptate și înțeles că ele înseamnă și sacrificii. Nu există soluție ideală care să bucure pe toată lumea", a spus Reinhold Stadler.
El a adăugat că în ultimii ani s-a construit "mai mult pentru mașini, dar mult prea puțin pentru pietoni".
De ce nu pot scăpa marile orașe de traficul bară la bară? "Pentru că ne este frică de vot și de aceea nu avem proiecte care să deranjeze", a spus consultantul.
"Multe din investițiile pe fonduri europene sunt legate de achiziții de autobuze, care sunt binevenite, care nu deranjează pe nimeni, călătorul e bucuros că are un confort crescut, dar puține sunt orașele care sunt dispuse să demareze o reformă, care cumpără autobuze electrice, dar care să le și dea prioritate la semafor, sau să le creeze o bandă dedicată", a afirmat Reinhold Stadler.
Potrivit acestuia, pietonii au pierdut cel mai mult în ultimul an, deoarece spațiul pietonal, trotuarul, a fost diminuat pentru a se face parcări la stradă, de multe ori neregulamentare sau piste de biciclete care sunt de fapt părți vopsite din trotuar.
"Încă avem orașe care vopsesc trotuarele, generează o pistă de biciclete și rămâne un spațiu de un metru pentru pietoni. Nu e sustenabil. Nu e sigur nici pentru pietoni, nici pentru bicicliști", a mai declarat Stadler.
Editor : Georgiana Marina