Cum arată cele mai spectaculoase poduri mobile din lume

Data actualizării: Data publicării:
Falkirk Wheel
Cele mai spectaculoase poduri mobile din lume. Foto: Profimedia Images

Podurile mobile pot fi adevărate bijuterii arhitectonice. Un top al celor mai frumoase construcții de acest fel din lume a fost întocmit de o companie din India. Printre ele se numără poduri din Franța, Spania sau Marea Britanie.

Jacques Chaban-Delmas, Franța, este cel mai înalt pod mobil din Europa. Construcția are o lungime de 575 de metri si 77 de metri înălțime și are ca scop fluidizarea circulației între cartierele orașului Bordeaux, situate de o parte și de cealaltă a râului.

Podul Falkirk din Scoția este singurul pod din lume care se rotește. Bărcile intră pe o platformă după care sunt ridicate și intră pe alt canal.

Gateshead Millennium din Anglia este un pod mobil pentru pietoni și cicliști. Cele două părți ale construcției se mișcă la unison pentru a permite bărcilor să treacă.

Vizcaya, cel mai vechi pod suspendat din lume

Podul Bizkaia sau Vizcaya, cunoscut drept Podul Suspendat, este unul dintre edificiile arhitecturale publice reprezentative ale regiunii basce şi, totodată, un real succes al tehnicii specifice revoluţiei industriale. Se află la vest de Bilbao, în partea de nord a Peninsulei Iberice. Meritul ridicării podului aparţine inginerului şi industriaşului francez Ferdinand Arnodin (1845-1924). Localizat în partea de final a traseului Bilbao, în locul unde râul Nervion întâlneşte marea, structura spectaculoasă de fier uneşte cartierele Las Arenas şi Portugalete, scrie Agerpres. 

Arhitectul basc Alberto de Palacio, discipol al cunoscutului inginer Gustave Eiffel, şi constructorul Ferdinand Arnodin au conlucrat în prezentarea proiectului, la 12 februarie 1888, pentru realizarea podului. Proiectul modern, care a inspirat demersul şi care a fost transpus în podul cu elemente de avangardism şi aspecte monumentale, a dat curs unei necesităţi economice şi a pus tehnologia acelei perioade în slujba nevoilor societăţii.

Cu o înălţime de 45 de metri şi o lungime de 160 de metri, podul îmbină tradiţiile de prelucrare şi construcţie, specifice secolului al XIX-lea, bazate pe utilizarea fierului, cu tehnicile de utilizare a cablurilor de oţel suspendate.

Podul Bizkaya a fost prima construcţie de profil din lume având rol de transport a oamenilor şi autovehiculelor cu ajutorul unei gondole suspendate. A fost folosit drept exemplu pentru poduri similare din Europa, Africa şi America, dintre care doar o parte sunt funcţionale şi în prezent. Prin utilizarea inovatoare a cablurilor de oţel uşoare răsucite, podul este considerat unul dintre proiectele arhitecturale de excepţie realizate din fier ale revoluţiei industriale. 

Podul Vizcaya este cel mai vechi pod suspendat din lume încă în funcţiune, destinat transportului public, beneficiind de această posibilitate de transfer între cele două maluri ale unui râu. Localnicii l-au denumit Puente Colgante (podul suspendat). Funcţionează cu un interval de opt minute, timp de 24 de ore pe întreaga durată a anului,

Considerat o capodoperă tehnică în slujba comunităţii şi un model de arhitectură civilă care s-a constituit într-un reper privind amenajarea unor edificii similare pe mapamond, cu prilejul sesiunii Comitetului mondial al agenţiei specializate a ONU pentru Educaţie, Cultură şi Ştiinţă, din 13 iulie 2006, la Vilnius, Puente Colgante a fost înscris în Patrimoniul Mondial UNESCO.

 

 

 

Editor : C.L.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri