Sunt probleme de navigaţie pe Dunăre din cauza nivelului scăzut al apei. Reprezentanţii Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos susţin că bulgarii refuză să dragheze şenalul navigabil, pe care îl administrează, adică să asigure adâncimea minimă pentru navigaţie. Asta deşi au semnat o convenţie prin care îşi asumă aceste lucrări, când este cazul. Cei care suferă sunt navigatorii, care au înregistrat pierderi importante în ultima lună pentru că nu au onorat la timp comenzile.
Nivelul scăzut al Dunării dă mari bătăi de cap navigatorilor care tranzitează zona aflată în apropiere de Zimnicea. Aici apa are doar doi metri adâncime, cu jumătate de metru mai puţin decât cota minimă de siguranţă pentru navigaţie.
„Comandanţii de nave sunt puşi în situaţia să-şi descompună convoiul, să facă acele ţuguri, treceri prin zone dificile, după care îşi formează din nou convoiul. Asta înseamnă pentru transportatori costuri suplimentare, pierdere de timp”, explică Dorian Dumitru, director general la AFDJ Galați.
Autorităţile navale din România spun că vecinii bulgari nu fac lucrări de dragare a şenalului navigabil, deşi le revine această responsabilitate.
În ciuda problemelor cu care se confruntă navigatorii, dialogul dintre autorităţile române şi cele din Bulgaria a răma până în prezent fără ecou. Pentru a găsi o soluţie, reprezentanţii Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos şi omologii bulgari au stabilit o întâlnire pentru luna viitoare la Ruse.
Navigatorii spun că, în acest moment, parcurgerea unui singur kilometru în zona localităţii bulgare Belene se face în aproximativ 24 de ore. În ultimele 40 de zile, pierderile companiei Navrom sunt de aproape 150.000 de euro, iar banii nu mai pot fi recuperaţi.
„La un convoi se ridică la aproximativ 5000-6000 de euro pe zi. Având în vedere că această situaţie o avem de aproximativ 40 de zile, costurile se ridică la aproximativ 150.000 de euro numai pentru convoaiele care au finalizat în acest moment voiajele”, spune Panaite Iordache, director de exploatare flotă Navrom.
Convenţia încheiată între cele două ţări nu prevede niciun fel de sancţiune în cazul în care una dintre părţi nu respectă acordul. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor din Bulgaria nu au putut fi contactaţi pentru a comenta situaţia.