5 minute. Este timpul pe care pilotul unui elicopter SMURD îl poate parcurge pentru a ajunge în orice colț al Capitalei. De şase ori mai rapid decât ar face-o un coleg al său, într-o ambulanţă prinsă în traficul oraşului. Ce înseamnă viaţa în acest ritm aflaţi acum, într-un reportaj special Digi24.
Dragoş Neacşu, pilot: Bine aţi venit la IGAV, punctul de operare aeromedicală Bucureşti. Aceasta este aeronava cu care executăm misiuni aeromedicale. Tocmai am făcut zborul de verificare. Aeronava, după alimentare, disponibilă pentru misiuni.
Ziua de muncă începe cu fix 15 minute înainte de răsărit şi se încheie imediat după apus. Dragoş, ghidul nostru, este unul dintre cei mai tineri piloţi care operează pe aeronave SMURD. Are 28 de ani.
Reporter: Zi-mi la ce oră te-ai trezit ca să ajungi aici?
Dragoş Neacşu, pilot: La cinci jumate, sincer. Am un tabiet, mă trezesc la 5 jumate de dimineață și îmi pregătesc geanta de navigație, totul, mă asigur că am toate la mine. De obiciei îmi iau o geacă pe mine. Încerc să evit de a mă afişa în public în combinezonul de zbor. Toată lumea ne trage de o parte, povesteşte-mi şi mie cum e, cum sunt misiunile.
Nu are însă timp de poveşti. Îşi cere scuze respectuos şi fuge spre locul de muncă. Salvează vieţi deja de 5 ani. Le-a şi numărat: sunt deja 800.
Dragoş Neacşu, pilot: Au fost cazuri pe litoral de oameni care s-au înecat sau au avut infarct pe plajă și a trebuit să aterizăm. A fost o zi foarte solicitantă, imaginează-ți 12 persoane, 12 misiuni în care a trebuit să aterizăm într-o zonă foarte aglomerată pe plajă, în timpul verii e plin.
Am încercat să ne punem în pielea lui Dragoş. Aşa că l-am urmărit 5 ore. Încă de când am negociat filmarea, am stabilit clar că nu plecăm şi la intervenţii. Nu se ştie cu exactitate numărul victimelor, aşa că orice loc din elicopter este esenţial. N-au trecut 30 de minute, că apare primul caz. Un pacient trebuia adus de urgenţă de la spitalul Judeţean din Craiova, în capitală. Cazul a fost preluat însă de colegii lui Dragoş din Bănie.
Timid, tânărul continuă povestea. Nu vrea să dea detalii. Poate şi pentru că multe dintre misiuni i se par deja normale.
Dragoş Neacşu, pilot: Au fost momente în care chiar țineam perfuziile în mână şi îi ajutam la modul în care să ţinem de mână pe persoană, pe victimă, sunt momente când are nevoie să fie ţinută. Nu chiar de fiecare dată, dar sunt momente cand este nevoie de încă o mână de ajutor. De obicei suntem primii care ajungem şi nu e nimeni să te ajute.
Sunt gesturi care nu se regăsesc în fişa postului. Doar în dorinţa de a face bine. Rolul său este să aterizeze în orice condiţii. Deloc uşor, într-o ţară ca România. În care un singur spital are heliport: cel din Oradea. Cele mai dificile misiuni sunt însă cele de la munte. Dragoş are deja o colecţie de imagini. Ne-a dat o filmare în care pilotul a fost nevoit să atingă versantul muntelui cu una dintre şinele elicopterului.
Dragoş Neacşu, pilot: Am avut o zonă foarte mică în care elicopterul a intrat aproape la fix pot spune. Am avut o singură cale de intrare între trei versanţi. Şi aceeaşi cale de intrare era şi calea de ieşire din zona aceea.
Îl cunoaştem şi pe şeful lui Dragoş, comandantul Lucian Lupescu. Zboară de obicei împreună. A învăţat o mulţime de secrete de la pilotul considerat de toţi colegii un erou. În ianuarie 2013 a aterizat să salveze o femeie, care a fost implicată într-un accident de ski. A forţat aterizarea,deşi nu vedea mai nimic.
Lucian Lupescu, comandant Detaşamentul Aeromedical: Aveam pacient o fată care acum a devenit asistent zburător şi în câteva minute a apărut ceaţa, vizibiltiate era zero, condiţiile nu mai permiteau, ambele aeroporturi erau închise și a trebuit să încercăm. De două ori să aterizăm. Am reuşit să aterizăm, dar nu am putut să plecăm mai departe de pe pista aeroportului. Să zicem că a fost salvată viaţa respectivă şi a contat foarte mult.
Şi cum nicio faptă bună nu scapă nepedepsită...
Lucian Lupescu, comandant Detaşamentul Aeromedical: Era un moment cu care nu ma pot mândri cu el, s-a salvat o viață, dar imediat după momentul respectiv a trebuit să ne autosancționăm, pentru că este un risc pe care nu ar fi trebuit să ni-l asumăm. Așa am gândit în acel moment, practic un elicopter sa aterizeze la vizibilitate 0 plafon 0 ...
Suntem întrerupţi de o nouă misiune. Un bărbat din Alexandria a suferit un infarct şi trebuie adus la Bucureşti. Nu ne-am dat seama, dar se scursese şi timpul negociat pentru interviu. Apucăm să-i mai filmăm pe Dragoş şi pe şeful său decolând. Am primit însă un semn de la ei. Că totul s-a încheiat cu bine. Dragoş a salvat viaţa cu numărul 801.