Alunecări ale autostrăzii A1 peste gospodăria unor hunedoreni
Gospodăria unei familii din județul Hunedoara este amenințată de alunecările de la rambleul autostrăzii A1, în construcție mai în deal. Compania de Drumuri i-a răscumpărat familiei în cauză doar jumătate din proprietate, cea dinspre deal, spre autostradă, argumentând că nu are ce face cu restul.
Foto: Compania de Drumuri nu a găsit soluția la alunecările întâlnite pe șantierul autostrăzii.
Familia Ursu, din satul Şoimuş, a primit bani doar pentru o jumătate din gospodărie, în 2013, la vremea respectivă CNAIR spunând că nu are nevoie şi de cealaltă jumătate, potrivit unui material realizat de Glasul Hunedoarei, disponibil aici. Acum se încearcă evacuarea localnicilor pe motiv că există pericolul ca, peste ceea ce a mai rămas din gospodăria oamenilor, să se prăvălească bucăţi de pământ şi rocă. O alunecare de teren a avut loc în zonă, cu o săptămână în urmă. ISU Hunedoara a dispus Primăriei Şoimuş evacuarea oamenilor. Primarul comunei spune că cine provoacă „situaţia de urgenţă” ar trebui să vină şi cu rezolvări.
Săptămâna trecută, o alunecare de teren a avut loc pe şantierul lotului 4 al autostrăzii Lugoj – Deva. Fenomenul s-a petrecut în partea superioară a taluzului de la intrarea în Şoimuş dinspre Bălata, în dreptul gospodăriei familiei Ursu, singura rămasă în zonă, pentru că a fost despăgubită doar pentru o jumătate din gospodărie. Acum, constructorul şi autorităţile în domeniu încearcă să se acopere cu hârtii în cazul unei tragedii.
Alunecare serioasă
„Nouă ne-au tăiat gospodăria în două, pe lung. Ne-au dat pentru jumătatea dinspre autostradă 99.000 de lei, la început, iar pentru cealaltă jumătate (o fâşie lată de vreo 7 metri şi lungă de vreo 80 de metri – n.red.) au spus că nu ne dau nimic pentru că nu au nevoie de ea. Apoi, i-am dat în judecată şi am mai câştigat doar 40.000 de lei pentru că jumătatea expropriată a fost subevaluată, şi nu s-a expropriat, până la urmă, şi cealaltă jumătate. Acum, singur, cu spatele, cum pot, cu ce mai reuşesc să recuperez materiale din casa veche încerc să ridic o casă în altă parte a satului. Nu ştiu dacă reuşesc”, spune Viorel Ursu (49 de ani).
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
Acesta relatează că, pe 16 iunie, a fost înştiinţat de reprezentanţi ai ISU că gospodăria familiei sale e în pericol şi că ar trebui să o părăsească pe motiv că, pe 14 iunie, pe taluzul viitoarei autostrăzi situat deasupra reşedinţei a avut loc o alunecare de teren pe o lungime de 40 de metri, o înălţime de 30 de metri „cu o lungime de disipare de 75 de metri”. Bolovanii nu au ajuns (încă) în gospodărie, dar fenomenul se poate repeta şi mai amplu oricând.
Viorel Ursu doarme în maşină. Soţia sa doarme la mama ei, în oraşul Hunedoara. Părinţii lui Viorel, mama, de 72 de ani, şi tatăl, de 83 de ani, dorm în bucătăria de la demisolul casei pe jumătate demolată. „Nu avem domnule unde să ne ducem. Ar fi fost corect să ne despăgubească pentru toată gospodăria, nu s-o taie, aşe, pă lung şi să ne lase cu o fâşie lângă drum. Acuma vor să ne facă să plecăm, noaptea vin ţiganii şi fură tot, iar noi la ce ne-am mai întoarce?”, spune mama bărbatului, Viorica.
Primarul: „Cine provoacă situaţia de urgenţă să vină cu soluţii”
Primarul comunei Şoimuş, Mihai Irimie, spune că nu-i poate evacua pe membrii familiei Ursu pentru că nu le poate încălca dreptul la proprietate (fâşia de 7 pe 80 de metri de care CNAIR a declarat că nu are nevoie, teren pe care e amplasată o bucătărie de vară şi o jumătate de grajd). „Constructorul a notificat IGSU cu privire la alunecarea de teren. Mai departe s-a dispus luarea de măsuri la ISU Hunedoara. ISU Hunedoara mi-a dispus mie să dispun evacuarea acelei familii, ca preşedinte al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă. Am notificat familia cu privire la pericol, dar nu pot să-i evacuez pentru că aş comite un abuz şi, în plus, nu am unde să-i duc. Oamenii ăia mai au şi vreo trei văcuţe, doi porci, găini… Unde să-i duc? Plus că, după părerea mea, e vorba de o situaţie de urgenţă provocată de un proiectant ori de un constructor. Cine provoacă situaţia de urgenţă să vină şi cu soluţii. În cazul unei nenorociri, dacă chiar vor să nu fie pasibili de puşcărie, oamenii de la firma de construcţii sau de la CNAIR să vină cu o soluţie convenabilă pentru familia Ursu”, spune primarul.
Irimie precizează că nu are „nimic cu constructorul şi nici cu CNAIR” şi adaugă că e sceptic în ce priveşte stabilitatea taluzului autostrăzii de la ieşirea din Şoimuş spre Bălata: „Acolo e un deal de gresii. Nu vreau să cobesc, dar nu ştiu cât de stabilă e roca acolo. Dar…mă rog, să fim, totuşi, optimişti”.
Problemă discutată la CJSU
Reprezentantul Spedition UMB, firma care construieşte lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva a refuzat să stea de vorbă cu noi: „Nu pot, am treabă” au fost singurele cuvinte pe care ni le-a adresat, deşi îi cerusem doar două minute din timpul său.
Prefectul de Hunedoara, Fabius Kiszely, spune că, la începutul săptămânii viitoare va convoca o şedinţă a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă pentru a analiza şi problema de la Şoimuş. „Vor veni şi reprezentanţi ai DRDP Timişoara, şi ai constructorului şi consultantului, pe lângă cei ai ISU şi Primăriei Şoimuş. De asemenea sunt convocaţi şi reprezentanţi ai Inspecţiei de Stat în Construcţii pentru că vrem să clarificăm mai multe aspecte tehnice de acolo: dacă s-a respectat sau nu proiectul, în primul rând. Apoi, aş fi şi eu curios de ce acea gospodărie nu a fost cuprinsă în întregime în culoarul de expropriere. Probabil că vor spune că au dorit să facă economie de bani de la buget, dar acum se vede că ne confruntăm cu probleme destul de grave”, adaugă prefectul.
Cauza situației
Alunecările de teren pot fi explicate prin absența oricăror studii geotehnice serioase efectuate în faza studiului de fezabilitate al acestui proiect. De regulă, stabilirea traseului se face în funcție de concluziile acestor studii. În cazul autostrăzii Lugoj Deva graba companiei de drumuri de a prezenta proiectul spre finanțare Uniunii Europene a determinat ignorarea studiilor geologice necesare.
Pe lângă această problemă au apărut si altele. Alegerea prostă a traseului încă din faza inițială a proiectului nu a putut fi corectată ulterior. Constructorul lotului 4, anume firma UMB Spedition, a negociat fără succes cu firma statului de drumuri modificarea traseului. Compania a refuzat schimbarea, din teama de a nu depășite valorile acceptate inițial. Aceasta, deși evoluția ulterioară a unor situații similare, precum cea de pe lotul 3 Sibiu Orăștie, au arătat că mai bine se acceptă mici creșteri de preț în faza de început decât să se cheltuiască ulterior sume mari de bani cu reparații ample sau ce demolarea lucrărilor făcute. Însă nu doar în zona gospodăriei familiei Ursu autostrada are alunecări. Potrivit ultimului raport al CNAIR, alte probleme au apărut pe versantul Carierei Carpat Agregate sau la baza unui stâlp al Transelectrica în zona Branișca.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News