Acte necesare pentru eliberarea pașaportului. Cât este taxa în 2024 și unde se poate plăti

Data actualizării: Data publicării:
Acte necesare pentru eliberarea pașaportului. Foto Profimedia
Acte necesare pentru eliberarea pașaportului. Foto Profimedia

Vezi care este lista documentelor de care ai nevoie pentru eliberarea unui pașaport nou, dar și ce acte trebuie să depui pentru a obține un pașaport valabil pentru copii.

Întreaga procedură de obținere a unui pașaport implică și adunarea mai multor acte doveditoare, în funcție de fiecare situație în parte.

Documente necesare pentru eliberarea unui pașaport

  • Buletin, carte de identitate, original și copie;
  • Cartea de identitate provizorie, dacă este cazul;
  • Certificatul de naștere, original și copie;
  • Documentul/chitanța doveditoare achitării taxei pentru pașaport;
  • Pașaportul anterior, dacă există.

Cererea pentru eliberarea pașaportului se generează în sistemul informatic la momentul depunerii la ghișeu a tuturor documentelor necesare. Se va prezenta solicitantului pentru verificarea datelor înscrise și pentru semnătură.

Acte necesare pentru eliberarea pașaportului pentru copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani

  • Certificatul de naștere al copilului, original și copie;
  • Actele de identiate ale părinților ori al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal sau, după caz, al unei persoanei împuternicite alese, în original și copie;
  • Documentul/chitanța doveditoare achitării taxei pentru pașaport;
  • Pașaport anterior al minorului, dacă există.

Dacă cererea pentru eliberarea pașaportului pentru copil este făcută doar de un singur părinte, atunci va fi nevoie și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte, original și copie, după caz, sau de alte acte doveditoare precum:

  • Procură specială prin care un părinte îl împuternicește pe celălalt, sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original și copie, după caz;
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original sau copie, după caz;
  • Hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, dacă este cazul, pentru cererile formulate de părintele supraviețuitor, ori pentru persoana împuternicită, original și copie.

La prezentarea documentelor pentru eliberarea pașaportului, prezența minorului este obligatorie. La depunerea cererii, minorului i se preiau amprentele digitale şi imaginea facială (minorii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptați de la obligaţia de furnizare a amprentelor digitale).

Cererea pentru eliberarea pașaportului se generează în sistemul informatic la momentul depunerii la ghișeu a tuturor documentelor necesare. Se va prezenta solicitantului pentru verificarea datelor înscrise și pentru semnătură.

În cazul în care se dorește obținerea unei programări pentru minori care nu dețin un certificat de naștere românesc, cu CNP atribuit, se poate realiza o programare online cu datele unuia dintre părinți.

Este necesar ca, la data programării, în momentul prezentării la ghișeu, documentele cu datele minorului să corespundă din punct de vedere legal, respectiv certificatul de naștere cu CNP atribuit, eliberat de către autoritățile române.

Acte necesare pentru eliberarea pașaportului pentru copiii care au împlinit vârsta de 14 ani

  • Buletin, carte de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, original și copie;
  • Certificatul de naștere al minorului, original și copie;
  • Declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic oferită, după caz, de: ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original.
  • Pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condițiile legii, dacă este cazul, original și copie;
  • Documentul/chitanța doveditoare achitării taxei pentru pașaport;
  • Pașaportul anterior, dacă există.

Dacă cererea pentru eliberarea pașaportului pentru copil este făcută doar de un singur părinte, atunci va fi nevoie și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte, original și copie, sau de alte acte doveditoare precum:

  • Procură specială prin care un părinte îl împuternicește pe celălalt, sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original și copie;
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original sau copie;
  • Hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, dacă este cazul, pentru cererile formulate de părintele supraviețuitor ori pentru persoana împuternicită, original și copie;
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, dacă este cazul, original și copie;

Documentele pentru eliberarea pașaportului se depun personal de către minor. La depunerea cererii, solicitantului i se preiau amprentele digitale şi imaginea facială (sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă).

Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor se depun în faţa funcţionarului care primeşte cererea. Este este obligatorie prezentarea documentelor de identitate aflate în termen de valabilitate, ale părinţilor, în original, al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal.

Cererea pentru eliberarea pașaportului se generează în sistemul informatic la momentul depunerii la ghișeu a tuturor documentelor necesare. Se va prezenta solicitantului pentru verificarea datelor înscrise și pentru semnătura.

Pașaport simplu temporar

Pașaportul simplu temporar este documentul de călătorie care se eliberează cetățenilor români care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege și nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călătorie în străinătate, și au nevoie să călătorească urgent într-o altă țară, potrivit mae.ro.

Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar, persoana în cauza trebuie să depună aceleași acte ca în cazul pașaportului simplu electronic. Important de știut este faptul că pașaportul simplu temporar, nici în regim de urgență, nu se eliberează în trei zile, ci poate dura mai multe zile, până la 15 zile lucrătoare.

Care este taxa pentru eliberarea pașaportului în 2024

Taxa pentru eliberarea pașaportului poate varia în funcție de tipul de document, dar și de vârstă. Astfel, pentru:

  • Pașaport simplu electronic, taxa de eliberare este de 258 lei, pentru persoanele cu vârsta peste 12 ani;
  • Pașaport simplu electronic, pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani, taxa de eliberare este de 234 lei.
  • Pentru eliberarea pașaportului simplu, temporar, taxa unică este de 96 de lei, indiferent de vârstă.

Unde se poate plăti taxa pentru pașaport

Începând cu anul 2020, taxa pentru eliberarea pașaportului se poate achita:

  • Online, prin platforma de plăți Ghișeul.ro. Aici se va selecta tipul taxei (pentru ce tip de pașaport urmează să depui, se va completa CNP-ul persoanei pentru care se face plata și se vor completa datele titularului: nume, prenume, CNP, e-mail).
  • La casieriile unităților CEC Bank și la stațiile de plată Selfpay ale CEC Bank.

Indiferent de metoda de plată și locul unde ai făcut plata, documentul doveditor achitării taxei trebuie să conțină:

  • Nume, prenume și CNP pentru persoana care va beneficia de pașaport;
  • Tipul pașaportului solicitat;
  • Contul IBAN, codul fiscal și denumirea Instituției Prefectului județului sau municipiului București, unde va fi depusă cererea de eliberare a pașaportului;
  • Suma plătită.

Ce valabilitate are pașaportul

  • Pașaportul simplu electronic, pentru persoanele cu vârsta de până în 12 ani, are valabilitate de 3 ani;
  • Pașaportul simplu electronic, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani, are valabilitatea de 5 ani;
  • Pașaportul simplu electronic, pentru persoanele cu vârsta de peste 18 ani, are valabilitate 10 ani.

Unde de depun actele pentru pașaport

Pentru eliberarea unui tip de pașaport în țară, actele se vor depune la orice serviciu public comunitar de pașapoarte.

Pentru eliberarea unui tip de pașaport în străinătate, actele se vor depune la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

Pașaportul simplu electronic se va ridica, la cerere, de la orice serviciu public comunitar de pașapoarte din România, iar pentru străinătate, de la orice oficiu consular/misiune diplomatică al/a României.

Documentul de călătorie se poate ridica fie la data menționată pe tichetul primit în urma depunerii documentelor, în timpul programului de lucru cu publicul, fie la o dată ulterioară.

Cum te programezi online pentru depunerea documentelor 

Din luna martie 2023, programările online pentru pașapoarte se pot face doar pe platforma HUB de servicii a Ministerului Afacerilor Interne.

Mai exact, poți face programare pe site-ul hub.mai.gov.ro. Aici vei selecta județul în care te afli și unde vrei să depui actele pentru pașaport. Ulterior, selectezi locația în care vrei să mergi, tipul de programare pentru documentul dorit (pașaport simplu, temporar etc) și selectezi numărul de persoane. 

Pasul următor este să îți alegi data la care vrei să mergi la programare, ora disponibilă, și vei completa datele personale: nume, prenume, CNP, e-mail și număr de telefon.

În cât timp se eliberează pașaportul

  • Pentru pașapoartele simple electronice, în cazul cererilor depuse în țară, eliberarea se face în termen de 5 zile lucrătoare;
  • Pentru pașapoartele simple electronice, în cazul cererilor depuse în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene, termenul de eliberare este de 45 de zile lucrătoare;
  • Pentru cererile cu privire la eliberarea pașapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din state terțe în raport cu Uniunea Europeană, termenul de eliberare este de 60 de zile lucrătoare.

În funcție de volumul cererilor aflate în curs de soluționare, la nivel național, termenul poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare sau, în perioadele foarte aglomerate, acesta poate fi de până la 10 zile lucrătoare.

Există și posibilitatea ca pașaportul să fie eliberat mai devreme decât data comunicată în momentul depunerii solicitării.

Persoanele care depun documentele pentru eliberarea pașaportului pot verifica stadiul cererii și online, pe site-ul: hub.mai.gov.ro/epasapoarte/programari/verifica-pasaport.

 Aici va fi nevoie să adaugi fie numărul cererii primit în momentul depunerii actelor, fie CNP și data depunerii cererii.

Editor : C.S.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri