La peste 8 luni de când un tren de marfă a deraiat în judeţul Dolj, autorităţile nu au încă răspunsuri. CFR nu poate spune dacă pe viaduct se circulă în siguranţă, iar expertiza care ar fi trebuit să stabilească dacă structura de rezistenţă a fost sau nu afectată nu a fost finalizată nici până acum. Pe de altă parte, autorităţile de mediu se confruntă cu o altă problemă: poluarea cu biodiesel, combustibilul care s-a scurs din vagoanele căzute în râpă, nu e descrisă nici măcar în literatura de specialitate.
Viaductul Cârcea e pe ruta Bucureşti-Timişoara, un coridor european care ar trebui să lege Capitala de vestul continentului. Până în august 2018, înainte de accidentul feroviar, circulaţia feroviară se desfăşura pe două fire.
Garnitura a plonjat în gol cu cele 9 vagoane încărcate cu biodiesel. Nici până acum, viaductul nu a fost reparat şi încă nu se ştie dacă structura de rezistenţă a fost sau nu afectată. Acum, pe sigurul fir rămas în uz, circulă cu viteză redusă, alternativ, trenurile de călători şi cele de marfă.
CFR precizează, într-un răspuns pentru Digi24, că o expertiza tehnică e în curs de elaborare.
Pe de altă parte, efectele poluării sunt departe de a fi combătute. Periodic, sunt prelevate probe din apă şi din sol.
-E prima de genul ăsta în Europa. Nu s-a mai întamplat cu substanţa asta. Cu biodiesel.
- De-asta nici nu sunt studii?
- Nu ştie nimeni nimic
-Şi ziceţi că va mai fi nevoie cam de două, trei luni ca să nu mai fie...?
- Da, da. Păi pe baza probelor.
Gheorghe Călinoiu - comisar şef Garda de Mediu Dolj: Poluarea cu acest produs biodiesel este necunoscută. Practic se ia, se raportează la un alt indicator, la un alt produs şi, în comparaţie se duce şi se face această analiză.
Accidentul care a dus la poluarea cu peste 40 de tone de biodiesel s-a produs după ce garnitura unei firmei private a ajuns pe o porţiune de cale ferată aflată în reparaţii.