Cântăreaţa portugheză Misia, una dintre reprezentantele renaşterii muzicii fado, a încetat din viaţă, în weekend, la vârsta de 69 de ani.
Ea va fi înmormântată la Lisabona, la 7 august, relatează luni agenţia EFE care citează un anunţ al casei de discuri a artistei.
Susana Maria Alfonso de Aguiar, cunoscută sub numele de scenă Misia, a murit sâmbătă într-un spital din Lisabona după o îndelungată suferinţă, au declarat apropiaţi ai săi.
Alături de artiste precum Mariza, Ana Moura şi Cristina Branco, Misia făcea parte dintr-o generaţie de cântăreţe de fado care au reînviat în ultimii ani acest gen muzical tradiţional melancolic.
Un nou stil
De-a lungul carierei sale, Mísia a dezvoltat un nou stil: a modernizat fado-ul Amáliei Rodrigues, șocând publicul ortodox prin adăugarea la instrumentele tradiționale (chitară bas, chitară clasică și chitară portugheză) a senzualității acordeonului și a vioarei și împrumutând cele mai frumoase versuri ale acestora de la cei mai mari poeți portughezi.
Primul său album solo a fost lansat în 1990, într-o perioadă în care fado era o alegere de carieră fără miză pentru o cântăreață portugheză. Cu excepția Amáliei Rodrigues și al lui Carlos do Carmo, „fadistas” nu aveau audiență. Cu toate acestea, Mísia a continuat să înregistreze un album care respecta toate trăsăturile tradiționale ale genului, incluzând poezii ale unor compozitori populari de fado, precum Joaquim Frederico de Brito sau José Niza, alături de poezii ale unor poeți portughezi celebri, precum José Carlos Ary dos Santos, și chiar o piesă din melodia lui Vinicius de Moraes, „Samba em Prelúdio”.
Albumul a purtat numele ei, „Mísia”, și a fost foarte bine primit atât de public, cât și de criticii din afara Portugaliei, în special în Franța. Albumul a fost urmat de „Fado” în 1993, în care și-a menținut decizia de a folosi versuri de scriitori și poeți populari.
În 1995, a înregistrat „Tanto Menos Tanto Mais” („Mai puțin este mai mult”), care combină textura instrumentelor clasice de fado, chitara portugheză, chitara acustică și basul, cu cea a vioarei, acordeonului, pianului și chiar harpei. Din nou, a cântat António Lobo Antunes, dar și Fernando Pessoa și João Monge, unul dintre cei mai apreciați textieri portughezi.
În 2001, a decis să aducă un omagiu Amaliei Rodrigues, după moartea acesteia din urmă, și a înregistrat „Ritual”, unde toate melodiile (cu excepția ultimei) au fost înregistrate ca fados tradiționale cu trei instrumente.
Animal Sentimental a fost ultimul ei album, în 2022.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Abordări mai puțin convenționale
"Misia a jucat un rol cheie în reînnoirea fado, neezitând niciodată să experimenteze cu noi sunete şi abordări mai puţin convenţionale", a declarat ministerul portughez al Culturii.
Preşedintele portughez Marcelo Rebelo de Sousa i-a adus, de asemenea, un omagiu într-un comunicat publicat duminică pe site-ul Președinției, subliniind că Misia a fost o cântăreaţă de fado "pasionată", cu o carieră aflată "la răscrucea altor muzici".
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Editor : Sebastian Eduard