Nu este român care să nu primească sau să nu dăruiască astăzi o floare. Frezii, lalele şi zambile transmit mesaje şi emoţii, dincolo de care este o piaţă de 25 de milioane de euro pe an la noi în ţară. Plantele delicate şi colorate vin aproape toate din străinătate. Doar ghioceii mai ţin piept importurilor masive din Olanda. Acolo este Wall-Streetul petalelor, ceva ce nu vă imaginaţi. O bursă cu brokeri duri, care arată că afacerile din domeniu nu sunt floare la ureche.
Milioane de oameni din toată lumea muncesc pentru buchetul care este declaraţie de dragoste pentru femeia iubită. Iar drumul celor mai sensibile daruri este lung si complicat. Inima pieţei internaţionale este Olanda. La opt kilometri de Amsterdam găsim cel mai mare târg de flori de pe planetă. De acolo începe spectaculoasa călătorie a plantelor colorate. Peste 20 de milioane de fire sunt tranzacţionate în 24 de ore.
„Negocierea nu o poți face tu, se face prin brokeri. În bursă există peste 6.000 de firme specializate în achiziționarea de flori”, a explicat Mihaela Ghinea, directoarea unui depozit de flori.
În halele de 990.000 de metri patrati, cât aproape 200 de terenuri de fotbal puse la un loc, găsim peste 13.000 de tipuri de flori, care vin din întreaga lume. Oricât de mare ar fi distanţa, transportul trebuie făcut în cel mult 48 de ore ca să nu afecteze prospeţimea petalelor. După ce sunt tăiate din culturi sau sere, florile sunt ambalate în cutii de carton şi călătoresc cu camioane sau avioane fără să fie ţinute în apă, dar la temperatură constantă: cinci grade Celsius. Termometrele trebuie să arate la fel şi în depozite.
„Noi, cei care lucrăm cu florile, spunem că suntem mai tineri, trăim mai mult. La 5 grade ne păstrăm tinereţea. Pe timp de vară se păstrează aceleaşi temperaturi, sunt cele mai optime pentru a păstra florile”, a explicat Lidia Fătu, inginer horticol.
Flori din toata lumea se vând la bursa din Olanda
Când ajung la bursa de lângă Amsterdam, florile sunt despachetate şi se elimină firele stricate în timpul transportului. Apoi ajung din nou în cutii şi defilează prin faţa brokerilor. Interesant este că bursa de flori este atipică: pleacă de la preţul cel mai mare şi tot descreşte până când un broker apasă butonul şi cumpără. Iar cei care fac ofertele sunt 60% femei și 40% bărbați.
La două ore şi jumătate după ce au fost cumpărate, florile sunt urcate camioane spre destinaţia finală. Cele care ajung la noi trec prin patru ţări. În medie, șoferii de tir parcurg cam 1400 de kilometri până în România.
În fiecare camion pot să încapă cam 100.000 de flori, iar transportul lor costă între 3.500 şi 4.500 de euro. Este o cursă cu adevărat contra-cronometru: fiecare oră în plus înseamnă o oră în minus pentru viaţa florii. Şoferii care fac des cursa Olanda - România ştiu că nu trebuie să depăşească limita.
Ajungem în ţară şi aflăm că cel mai mare depozit de flori din România este la Afumaţi, lângă Bucureşti. Şi tot acolo desluşim secretul preţului: 30 de cenţi este preţul fiecărui fir de lalea cumpărat de pe bursa din Olanda.
Dar la clientul final această floare ajunge şi cu un preţ de patru ori mai mare. Adică echivalentul a patru lei. De ce ? Pentru că sunt costuri pentru fiecare fir de floare: comisionul brokerului care a negociat preţul florilor în Olanda, costul ambalajelor, al transporturilor, adaosul comercial al depozitului şi desigur Taxa pe valoarea adăugată.
Potrivt unui studiu publicat de Iresearch, în România prețul mediu pentru o sută de trandafiri este 140 de euro, în Bulgaria 60 de euro, iar în Olanda doar 40 de euro. Prețuri medii mai scumpe decât la noi sunt doar în Cipru și, uneori, în Germania.
Dincolo de calcule, să ne lăsăm însă furaţi de culori şi parfum şi să dăruim flori nu doar în martie şi la nunţi. Ele înveselesc orice încăpere şi schimbă starea de spirit, iar după o ceartă cu persoana iubită, fac minuni.