REPORTAJ. Piloți pe avioanele de salvare. Cea mai grea misiune: Muntenegru

Data publicării:
avioane salvare

Flotila Aeriană 90-Otopeni. De aici a plecat primul avion spre Muntenegru. În mai puţin de o oră, aparatul decola spre Târgu Mureş, iar de acolo spre Podgorita. Ion Stăiculescu se afla la manşa avionul de transport Spartan. Ştia la acea oră doar că o tragedie din Muntenegru a curmat vieţile a zeci de oameni. Comandorul a fost chemat de urgenţă la baza militară.

„La poarta unităţii era băiatul unui fost coleg de-al nostru a căruit mamă a fost implicată în accident. M-a rugat să-l sun să-i spun dacă mama lui mai trăieşte sau nu”, a povestit Ion Stăiculescu.

În 18 ani de când zboară, pilotul a participat la zeci de operaţiuni de salvare, dar la nici una nu au avut o asemenea încărcătura emoţională precum misiunea de a aduce acasă trupurile românilor decedaţi în accidentul rutier.

„Drumul a fost fantastic de greu. Ştiam cine este în spate. Ştiam că nu pot comunica. Ştiam că-i aduc acasă şi acasă îi aşteaptă persoane dragi, chiar dacă nu sunt în viaţă”, a mai mărturisit pilotul.

Citiți și:

Accidentul din Muntenegru. Șoferul de rezervă al autocarului rămâne la reanimare

Directorul Gregory Tour: Tot timpul am fost sigur că șoferul avea aptitudinile și documentele necesare

Accidentul din Muntenegru. Șoferul nu avea aviz psihologic și nici contract legal

Alte două avioane militare au fost echipate asemenea unei săli de terapie intensivă. Viorel Pană este cel care a supervizat totul - de la dotarea aparatelor până la transportul celor răniţi.

Simţi cum te modifici pur şi simplu emoţional când vezi un şir de ambulanţe venind acolo. A fost lungă încercarea de a stăpâni emoţia, dorinţa de a ajuta oamenii care lucrează acolo în spate şi nu îţi dau liniştea dintr-o misiune obişnuită”, își amintește acesta.

Viorel Pană a pilotat avionul care avea la bord cei mai grav zece răniţi. Oricând starea lor se putea modifica, ştia că orice mişcare bruscă a aparatului de zbor putea curma vieţi. Au fost două ore de zbor cu tensiune maximă.

Nu se putea mări viteza sau rata de urcare prea mult. Trebuia ţinută în frâu dorinţa de a aduce aceşti oameni acasă şi necesitatea de a le asigura condiţii cât mai bune”, a mai spus pilotul.

Cei doi piloţi privesc acum în urmă. A fost cea mai amplă misiune medicală a unora dintre cei mai experimentaţi piloţi militari ai Forţelor Aeriene Române. În mai puţin de 72 de ore au reuşit să aducă acasă 29 de răniţi şi 18 oameni morţi.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Liviu Dragnea, “trădarea” supremă față de PSD: “Presă plătită îl apără pe Ciolacu în cazul Nordis!”
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Elena Lasconi, fotografii cu fiica ei, înainte de alegeri. „Avem multe de învățat de la copiii noștri”
Newsweek
HAOS la Poșta Română: Peste 2.000.000 de pensii, în pericol să nu fie livrate. Guvernul intervine
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Ylva Johansson face declaratii
Comisarul european pentru Afaceri Interne, despre admiterea Românei în Schengen terestru: Sper să se întâmple...
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...