Aglomeraţia se simte deja pe cea mai mare aerogară a României, care are 10.000 de angajaţi, cât populaţia oraşului Sinaia. Un avion decolează sau aterizează la fiecare cinci minute, iar anul trecut prin aeroport au trecut aproape opt milioane de pasageri şi peste 12 milioane de bagaje.
Nu există pauză pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă de lângă Bucureşti. Pe aici trec zilnic peste 23.000 de pasageri. Mai mult de 30 de departamente lucrează pentru siguranţa lor.
Imediat după ce aterizează un avion şi pasagerii coboară, pista este luată în primire de 30 de angajaţi ai aeroportului. Fiecare ştie ce are de făcut şi îşi face treaba la secundă pentru că aeronava trebuie să plece din nou.
Alimentarea cu cherosen este una dintre operaţiunile cheie. Precizie şi pericol sunt cuvintele de bază. O maşină de pompieri monitorizează cu atenţie operaţiunea. Cisternele pline cu combustibil sunt dirijate printre aeronave care decolează sau aterizează.
Controlorii de trafic trebuie să aibă nervi de oţel şi atenţie de diamant. Tocmai de aceea lucrează în ture scurte şi sunt testaţi periodic. Nu au voie să greşească.
La sol, informaţiile sunt primite de cei care însoţesc avioanele la volanulul celebrelor maşini Follow Me.
Octavian Bîrlan este şeful controlorilor de trafic de la sol. Lucrează la Aeroportul Henri Coandă de peste 30 de ani. El este cel care a dirijat piloţii aeronavelor care i-au adus la Bucureşti pe preşedintele american George Bush şi pe superstarul Michael Jackson. Este îndrăgostit de meseria pe care o recomandă doar celor cu stăpânire de sine, putere de concentrare şi reacţii rapide.
„Când se aporpie o aeronavă cu turboreactor, s-ar putea ca suflul motoarelor să afecteze persoanele sau să fie absorbite”, spune Octavian Bîrlan.
Dincolo de pista aeroportului, peste 500 de angajaţi au grijă ca biletele pasagerilor să fie înregistrate, bagajele trimise în cala avionului care trebuie, iar pasagerii să ajungă cât mai repede la bordul aeronavelor.
Aeroportul Henri Coandă este acum pe locul 58 în Europa după numărul de pasageri. Topul este deschis de aeroportul Heathrow, Londra, urmat de Charless de Gaulle, Paris şi cel din Frankfurt.