12 vagoane pe zi a casat CFR, în medie, din 1990 şi până astăzi, neîntrerupt. Adică echivalentul unei garnituri de tren. Din cele 158.000 de vagoane şi locomotive pe care le aveam la Revoluţie, 118.000 au fost vândute la fier vechi fiindcă CFR n-a avut bani să le repare la timp.
„Fiecare vagon era dezmembrat pe componente. Vânzarea se făcea pe categorii de metale”, spune Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial.
„Numai cuprul, dacă îl iau piesă cu piesă şi îl vând, fierul separat, este o avere, mult”, spune Adeluș Sultan, fost mecanic de locomotivă.
Banii obţinuţi din vânzarea vagoanelor la fier vechi au ajuns în buzunarele unor oameni de afaceri. Marile firme care au câştigat licitaţiile pentru fier vechi au fost aceleaşi de fiecare dată. Firma Tomini Trading este una dintre ele.
Astăzi, CFR taie în gări ultimele mii de vagoane vechi casate. Asta se întâmplă şi în gara din Goleşti, judeţul Argeş. „Tu vii cu un preţ şi ei văd. Tomini oferă 200. Cine oferă 201? Nimeni! Tomini câştigă. Am luat căi ferate, am luat vagoane, am luat locomotive. Foarte vechi. Au trecut o revizie, încă una, încă una şi vine o zi când spui: pe asta nu o pot salva, pentru siguranţa trenului şi a oamenilor”, explică Georgio Vatistas, om de afaceri.
De ce avem de patru ori mai puţine vagoane şi locomotive decât aveam acum 25 de ani şi pe mâinile cui au încăput cele 118.000 de vagoane şi locomotive lipsă vedeţi astăzi, de la ora 20.00, la Jurnalul de Seară, într-un nou reportaj al campaniei „România furată”.