Opt milioane de locuinţe înregistrează consumul cu ajutorul contoarelor vechi de zeci de ani.
„Diferenţa dintre contorul din 1970 şi cel din 2000 este, în primul rând de câteva kilograme. Cu toate acestea, curentul care trecea prin acest aparat în urmă cu mai bine de 40 de ani era aproape gratuit”, relatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.
În prezent, „orice cost se recuperează în tarif. Nimeni nu face cadou”, spune Nicolae Havrileţ, preşedintele ANRE.
Companiile de distribuţie au montat peste 100.000 de contoare inteligente în toată ţara. Adică doar 1% din aparatele vechi au fost schimbate în cadrul programului pilot cerut de autorităţi. Faţă de contoarele obişnuite, electromagnetice, care măsoară energia electrică într-un interval de 24 de ore, cele în sistem electronic măsoară consumul în fiecare minut. Avantajele sunt evidente, însă aparatele noi costă aproximativ 500 de lei, bani care vor fi recuperaţi de la consumatorii finali, prin facturi.
„Sub un anumit consum al clienţilor rezidenţial să zicem nu se justifică sub raport cost-beneficiu”, spune Silvia Vlăsceanu, director executiv Asociaţia Companiilor de Utilităţi.
„Operatorul de distribuţie le va cumpăra, le va monta, dar ele vor fi recuperate prin tarife într-o perioadă lungă de timp, de câţiva ani de zile. Dar efortul pe care îl face să cumpere aceste contoare şi să le instaleze trebuie plătit până la urmă”, spune Nicolae Havrileţ, preşedintele ANRE.
Avantajul este că noile contoare ne vor scăpa de facturile estimate şi de regularizări. Citirea se va face automat, fără a mai fi necesară deplasarea angajaţilor o dată la trei luni. În plus, acestea pot fi programate şi citite de la distanţă.
„Directiva în domeniul energiei electrice spune că până în 2020, 80% dintre clienţi să aibă sisteme de măsurare inteligentă”, afirmă Silvia Vlăsceanu, director executiv Asociaţia Companiilor de Utilităţi.
Cu toate astea, reprezentanţii companiilor de distribuţie spun că mai mult de 40% dintre consumatori nu vor avea astfel de aparate în următorii ani.
„Îi permite şi clientului să ştie când anume este vârful lui de consum, ce anume consumă mai mult. Poate să îşi facă planuri de reducere a facturii de energie electrică pentru că în momentul în care cunoaşte cum are loc consumul în casa lui”, spune Doina Vornicu, director de operaţiuni companie de distribuţie.
O propunere nouă, de data asta din partea unui senator, este respinsă atât de autoritatea de reglementare, cât şi de distribuitori şi furnizori. Citirea lunară a contorului, cerută de parlamentar, poate tripla costurile cu personalul, spun furnizorii.
„Să nu vină cu citirile când doresc ei - la trei, la cinci luni, la şase luni pentru că sunt oameni cu venituri foarte scăzute şi nu îşi permit să plătească prezumat cum vor ei. Foarte bine, acum să angajeze pe alţii să citească lunar”, susține Ioan Munteanu, senator PSD.
„Acest lucru implică costuri suplimentare pe care tot consumatorii le vor plăti. În acelaşi timp ar trebui să avem certitudinea că pot fi accesate toate contoarele pentru că mai sunt blocuri unde contoarele sunt încă în locuinţa individuală şi nu ai întotdeauna acces”, spune Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică.
„Citirea contorului lunar creşte costul! Costul va fi suportat tot de consumatorul respectiv. De aceea soluţia autocitirii în care consumatorul citeşte şi transmite prin diferite forme, sms, mail este mult superioară şi nu costă nimic”, spune Nicolae Havrileţ, preşedintele ANRE.
O altă simplificare cerută de autorităţi anul acesta a fost factura unică pentru marii furnizori precum Electrica, Enel, E.ON şi CEZ. Cu toate că în cele două pagini sunt trecute consumul şi valoarea finală a facturii, autorităţile nu au cerut şi publicarea valorii nominale a unui kilowatt oră, astfel încât consumatorii să poată verifica singuri suma pe care o au de plătit.