250 de mii de turişti vin anual în Alba Iulia, atraşi în special de cetatea proaspăt reabilitată. Şi-ar schimba radical părerea despre municipiu dacă ar vizita periferiile şi cartierele nou construite. Din 300 de kilometri de străzi, doar 170 sunt asfaltate. O dată la patru ani, oamenii îşi pun speranţele în promisiunile făcute de candidaţii la Primărie, care spun că vor asfalta toate străzile.
„Cât de des mergeţi cu maşina în service? Lunar.”
***
„E dezastru. Murdăresc maşinile, la două, trei zile trebuie să le spălăm. Când e cald se ridică praf, nu putem deschide geamurile. Ce să facem?!”
Autoritaţile promit, însă, că în următorii doi ani vor moderniza încă 15 kilometri de drum din cartierele de la periferia oraşului.
Mihai Coşer, purtător de cuvânt Primăria Alba Iulia: „Mai avem câteva zone în cartiere aparţinătoare municipiului. Pentru acestea avem deja alocaţi, prealocaţi, 31 milioane de euro, bani pe care îi vom folosi pentru străzi, pentru creşe şi pentru ce e prevăzut pe axele de finanţare europeană.”
Satul Archia, care aparţine de municipiul Deva, nu are străzi asfaltate
Aşa arată drumurile din satul Archia, aflat la doi paşi de municipiul Deva. Este singura zonă unde autorităţile nu au mai ajuns cu asfaltul. Cei 120 de localnici, mulţi dintre ei vârstnici, fac cu greu slalom cu maşinile sau căruţele printre gropile formate în pământ.
Localnic: „Mergem de două ori pe zi cu maşina la Deva şi maşina îi praf, bucşe şi tot, direcţie, tot. Plătim rovignetă, plătim şi impozit la pământ, şi impozit la maşină, dar condiţii de drum nu avem.”
Deşi satul este situat la aproape patru kilometri de centrul municipiului Deva, taximetriştii refuză cursele până acolo.
„Când îi stricat atunci nu vin. (Când plouă?) Vai, dar îs gropi și noroi de-asta mulți nu vor să vină. Copiii dimineață la șase or coborât și niciun taxi n-o venit. ”
Andrada Velciov, reporter Digi24: „Asfaltul se termină la câțiva metri de la intrarea în localitate. Accesul spre casele din Archia se face doar pe drumuri de pământ sau pietruite, și asta în ciuda promisiunilor de asfaltare făcute de-a lungul timpului de candidații la primăria Deva.”
În campania electorală din 2012, primarul municipiului Deva a promis că şi localnicii din Archia vor avea canalizare, apă şi asfalt. S-a apucat, însă, de primele două proiecte abia în acest an, în primăvară. Iar asfaltarea a rămas din nou sub semnul întrebării.
În Buzau sunt 323 de străzi, dintre care 6% au rămas de pământ
Tot pe o uliţă prăfuită şi plină de gropi sunt nevoiţi să meargă şi localnicii de pe o stradă de la periferia municipiului Buzău. Sătui de promisiunile edilului, câţiva dintre oameni i-au făcut străzii Izlazului pagină de Facebook.
Iulian Oprea, localnic: „Am postat pe Facebook şi lumea a început să vadă, să îşi dea cu părerea. (Ce spun oamenii când văd fotografiile?) Spun că este ultima stradă!”
Pagina de Facebook nu este singurul demers al oamenilor din zona.
Iulian Oprea, localnic: „Am fost la autorităţi, am făcut petiţii, nimic, au zis că nu au fonduri.”
Calvarul este cu atât mai mare pentru oameni atunci când ploua, iar pamântul se transforma în namol.
„Copiii aştia îi ducem pe biciclete, cu cizme de cauciuc îi ducem la stradă.”
Maşinile sunt puse la grea încercare, iar localnicii se plâng că praful de pe drum le intră în case.
„Praf, nici nu vorbim, toată ziua stăm cu aspiratorul, da-i cu prafu, în casa este dezastru, nu mai putem sta, nu se mai poate!”
Administratorii oraşului le cer oamenilor să nu-şi piardă răbdarea.
Gabriel Baltă, directorul executiv al Direcţiei Tehnice din primăria Buzău: „Strada Izlazului nu a fost niciodată astfaltată. Sperăm că în cursul acestei veri, în funcţie de fondurile de care dispunem, să o putem asfalta şi pe aceasta.”
Nici strada Viilor, tot de la periferia oraşului Buzau, nu a vazut vreodata asfaltul.
„Am 72 de ani şi aşa am pomenit strada asta, mi s-au dus şi părinţii şi mor si eu şi rămân copiii.”
***
„Am rupt maşina, la două, trei săptămâni la service, din cauza la străzile astea.”
În Buzău sunt 323 de străzi, întinse pe 191 de kilometri. Potrivit Primăriei, şase la sută dintre drumuri nu au fost niciodată asfaltate.