Hărmanul ar putea fi o comună exemplu în judeţ, cu reţele de utilităţi noi şi asfalt pe toate străduţele din cartierele vechi. Totuşi, există o a doua faţă a fostei localităţi săseşti care nu îi face cinste - cartierele noi. Aflate într-o continuă extindere, acestea au încă zeci de străzi neasfaltate şi unele nici măcar pietruite. Motivul? În unele zone nu sunt încă reţele de utilităţi complete iar în altele, Primăria nu poate amenaja drumuri pentru că terenurile pe care se găsesc căile de acces aparţin unor proprietari privaţi.
Aşa arată străzile în cartierele vechi, care ţin de vatra comunei Hărman - cu asfalt ca-n palmă, utilităţi şi rigole de scuregere a apei (ultimele cadre). Şi aşa arată străzile din cartirele nou-construite ale comunei, cu mult noroi, gropi şi fără şanţuri.
"Neplăcut, pentru că eu, de exemplu, când vin, de la intrare şi până aici, mă fac de noroi toată, până în cap. Copilul chiar întreba: mami, dar noi de ce avem strada asta aşa şi în alte părţi e asfalt?", localnic.
"Se pare că mai au de construit pentru canalizare şi de-aia nu vor să investească mai mult... Cu maşinile cum e, se strică? Se strică. Cam ce cedează prima dată? Amortizoarele. Tot ce înseamnă pe la roţi...", localnic.
Într-un puternic contrast cu drumurile de ţară stau înşirate sutele de vile în faţa cărora vedem parcate maşini care mai de care mai luxoase. Şi cele trei mari cartiere noi de la marginea comunei continuă să se extindă, într-un ritm mai alert decât cel în care autorităţile reuşesc să facă racordurile de utilităţi.
"Atâta timp cât într-un cartier, iau cartierul Tineretului, nu ai niciun branşament practicat, aia înseamnă săpătură, desfundare de drumuri, aia înseamnă chiar a arunca cu banii publici undeva pe drumuri", Mihai Dişor - primarul comunei Hărman
Şi mai există o situaţie: aceea în care căile de acces spre blocuri sau case se suprapun pe terenuri ale unor privaţi la mâna cărora stă amenajarea şi asfaltarea lor. Este şi cazul acestei zone din apropierea DN11.
"Sunt construcţii noi, precum cea din stânga mea, proaspăt racordate la reţelele de utilităţi şi înconjurate, în continuare, de străzi cu pământ. Însă situaţia nu diferă cu mult nici în cazul blocurilor mai vechi, care sunt locuite de peste 10 ani de zile", Sorina Secelean - reporter Digi24 Braşov.
"Din auzite ar fi drum privat şi dacă nu îl cedează la primărie sau nu îl facem noi, nu îl face nimeni", localnic,
"Ne-a promis de foarte multe ori că se va asfalta şi deja s-au mutat foarte mulţi oameni dar nu... Noi am cedat cotă de drum şi se cedează..", localnic.
Primăria nu poate investi bani publici în proprietăţi private.
"Va trebui, automat, ca proprietarii din stânga, dreapta, axei drumului, de patru metri, să cedeze statului român suprafaţa. Ei, atâta timp cât aceşti proprietari nu îşi declină cu adevărat voinţa în scris, nu ai ce face!", Mihai Dişor - primarul comunei Hărman.
Comuna Hărman are 5400 de locuitori şi 56 kilometri de drumuri, din care aproape 30% sunt asfaltate, majortatea în vatra satului. Pentru perioada următoare, Primăria plănuieşte să aloce 400.000 de lei pentru lucrări de pietruire pe străzile unde sunt gata reţelele de utilităţi şi urmează să se facă asfaltări.
Reporter: Sorina Secelean
Imagine: Richard Szabo