Cândva oraşul podurilor, Timişoara este sufocată acum de trafic tocmai pentru că în ultimii 50 de ani nu s-a construit nicio nouă trecere peste canalul Bega. Traficul s-a mărit însă şi nici podurile rămase nu mai fac faţă aglomeraţiei. Şi tot de jumătate de secol nu s-a reabilitat decât un pod rutier. De abia anul acesta vor începe consolidarea şi refacerea a două poduri istorice din oraş.
În secolul al XVIII canalul Bega, care desparte Timişoara în două, era traversat de 71 de poduri. Cele mai multe din lemn şi pietonale. În timp, aceste structuri au dispărut şi unele au fost înlocuite de poduri din beton. Acum, mai sunt doar 14, dintre care 3 pietonale şi unul fevoriar. În aceste condiţii, trecerea peste apă este un calvar pentru şoferi.
„Obligatoriu mai trebe unul. Obligatoriu, pe o parte să mergi, pe una să te întorci şi unul de rezervă.”
„Noroc cu austriecii că ne-au mai făcut ei.”
„Ar mai trebui două. Unul la Solventul şi unul încolo înspre centru, în zona Jiul, ar fi perfect.”
Conştiente de situaţie, autorităţile locale promit că anul acesta va începe construirea a două noi poduri peste Bega. Unul va fi realizat de primăria Timişoara cu bani de la bugetul local şi unul va fi ridicat de un investitor privat care dezvoltă un complex imobiliar pe malul canalului.
„Aş vrea ca două poduri să înceapă să intre în construcţie după iată, 50 de ani în care în Timişoara nu s-a făcut nimic la acest capitol. Vă daţi seama cât de rămaşi în urmă suntem dacă infrastructura noastră de mobilitate, în punctele ei cheie, trecerile peste Bega şi pe sub calea ferată, a rămas la nivelul la care era în urmă cu 50 de ani”, spune Nicolae Robu, primarul Timişoarei.
Până atunci, atât şoferii cât şi pietonii trebuie să se mulţumească cu podurile vechi, crăpate şi cu balustrade care stau să cadă.
„Podul Ştefan cel Mare şi Podul Eroilor sunt două dintre cele mai vechi poduri din Timişoara. ambele sunt constrite în secolul XIX şi sunt în stare avansată de degradare. Autorităţile spun că nici nu mai prezintă siguranţă, de aceea vor investi 3 milioane de lei anul acesta pentru a începe reabilitarea celor două poduri”, Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara.
„Jalnic. Trec de ani de zile pe aici şi ar trebui renovat. Crezi că mai prezintă siguranţă? Nu prea. Din punct de vedere al structurii cam dezastruos.”
„Păi dacă mă rezem de el poate mă duc şi eu în apă cu el.”
„Urât. Şi Bega e urâtă, tot e urât. Despre degradări ce spuneţi? E normal pentru Timişoara.”
Ambele poduri sunt istorice, fiind în zonă protejată. Aşadar, proeictele de reabilitare au necesitat şi aviz de la specialiştii de la Direcţia pentru Cultură Timiş.
„Se păstrează elementele decorative inişiale, de piatră, respectiv se refac elemente decorative care s-au pierdut în timp, sunt anumite tipuri de stâlpi de iluminat sau balustrade metalice”, explică Sorin Predescu, directorul Direcţiei pentru Cultură Timiş.
Singurul pod reabilitat în ultima jumătate de secol în Timişoara a fost Michelangelo, care a beneficiat de fonduri europene odată cu construirea pasajului subteran.