Comerț exterior, antreprenoriat sau fonduri europene. Sunt doar câteva dintre punctele atinse în cadrul Programul Regional de Sprijinire a IMM-urilor. Zeci de antreprenori din Timișaora s-au renuit pentru a afla cum pot face față celor mai mari provocări pe care le întâmpină în România.
„Mediul de Afaceri în țara noastră nu este atât de bine sprijinit din partea statului cum este în alte țări. Spre exemplu traininguri care se fac pentru antreprenori, pentru personalul nou angajat”, spune Ligia Ciocan – reprezentantul unei companii distribuitoare de îngrășăminte.
„Din păcate, în România, la nivel de început, băncile nu îți oferă soluții de finanțare. Atunci, ai două variante, ori fonduri proprii, ori să accesezi fonduri europene”, a completat Bogdan Ilie – proprietarul unei companii de marketing.
O importanță aparte pentru a-ți putea dezvolta afacerea peste hotare îl are și domeniul în care activezi. Spre exemplu, agricultura poate fi unul dintre cele mai profitabile domenii. Mihaela Gagea deține o companie care se ocupă cu exportul de animale vii. În 2014, a avut o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro. Asta, în contextul în care România se află pe primele locuri în Europa la efectivele de ovine.
„Am început în 2008 să facem exporturi de animale vii, peste tot, în Italia, Franța, Spania. Nu ne-a fost foarte greu pentru că noi, de la bun început, ne-am axat spre o piață din exterior. Cifra de faceri de fapt, este în proporție de 90% din exporturi, foarte puțin facem activitate și în România”, adaugă Mihaela Gagea – directorul general al unei companii în domniul exporturilor de animale.
Sfatul specialiștilor este ca firmele să investească pentru ca serviciile și produsele românești să devină cunoscute și peste hotare.
„Românii au un talent incredibil, și o calitate pe măsură în serviciile oferite, dar nu își fac un renume în modul în care ar trebui. Puțină educație despre felul în care îți poți crea un band ar fi un lucru fantastic și ar ajuta multe afaceri românești”, povestește și Rajesh Misca – expert consultanță în business.
„Cei din administrație trebuie în primul rând să găsim forma prin care să îi ajutăm pe acești tineri, acești antreprenori în general. De aceeaa intrăm în clustere, acele forme asociative de tip european, din care fac parte atât ONG-urile, universitățile, adminisrația publică dar și firmele. Prin această emulație în clustere putem să creăm un anumit trend”, susține Marian Vasile – Consilier județean, Coordonator CCE Timișoara.
„Ideal ar fi ca lumea să învețe să facă un produs finit la noi, pe care să îl export după. Poate chiar să importăm anumite materii prime care să ne ajute să exportăm un produs finit. Practic, să schimbăm balanța puterilor”, admite Ionuț Lupulescu – organizator, specialist în dezvoltarea afacerilor.
Programul Regional de Sprijinire a IMM-urilor se află la cea de-a treia ediție și își propune să ofere consultanță gratuită antreprenorilor.
Reporter: Raluca Popa
Operator: Mihai Pop