Potrivit directorului CNADNR va dura 4 luni proiectare, apoi licitaţia şi cel puţin 14 luni execuţia. Tot el spune însă că sunt şanse ca 15 kilmetri din acest lot, de 22 km, să fie deschişi circulaţiei la finalul acestui an. Între timp s-a cerut o nouă expertiză pentru a verifica materialele de construcţii foosite pe acest lot. Măsura vine dupa ce toamna trecută s-au stabilit note de neconformitate de către consultatnt.
Acordul de mediu pentru lotul 2 din tronsomul Lugoj Deva a impus construirea a două tuneluri în apropierea localităţilor Holdea şi Coşeviţa. Însă porţiunea de 400 de metri dintre cele două galerii i-a făcut pe inginerii de la Compania de Drumuri să modficice din nou proiectul.
Comisia tehnică a decis săparea unui tunel de legătură. Este necesar pentru a nu perturba ecosistemul din zonă. există urşi şi alte animale sălbatice, care astfel vor trece peste autostradă, care va travesa în subteran. De asemenea, pământul din regiune este instabil şi pentru a evita o eventuală prăbuşire, se va ridica acest tunel.
„Undeva în această zonă, în pădure, ar urma să fie construit cel de-al treilea tunel. Acesta va uni parctice cele două tuneluri programate pentru a fi construite. Modificarea proiectului întârzie finalizarea lotului doi din tronsonul de autostradă Lugoj Deva cu 18 luni” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
Cel de-al treilea tunel va costa, potrivit estimărilor CNADNR, va costa statul român aproximativ 25 de milioane de euro.
„Urmează etapa de proiectare, undeva la patru luni. Apoi urmează licitaţia. Vom avea un constructor, cel mai devreme la anul pe vremea asta. 14 luni va dura execuţia”, spune Cătălin Homor, directorul CNADNR.
Există şi o veste bună. Şeful de la drumuri spune că s-ar putea da în folosinţă, până la finalul acestui an, câţiva kilometri din acest lot. Asta în condiţiile în care termenul prevăzut iniţial în contract era luna mai 2016.
„În varianta optimistă, că toate lucrurile sunt bune, avem şanse mari să avem 15 kilometri anul acesta”, completează Homor.
„Nu se ştie. Din câte am înţeles s-o huruit (n.r. prăbuşit) o grămadă de autostradă acolo... n-are rost să vorbim.
[A picat?] Aşa-i la noi”, spune un șofer.
„[Cum merge construcţia lotului 2?] Încet. Foarte încet. De abia aşteptăm să se termine. Lent, foarte lent. [Când credeţi că va fi gata?] Sper s-o prind peste doi ani”, completează un altul.
Pe lângă problema tunelurilor, conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Dumuri Naţionale din România a cerut o nouă expertiză a materialelor de construcţii folosite pentru construirea lotului 2 din Lugoj – Deva. Asta după ce în toamna trecută pământul autostrăzii s-a surpat, iar consulatantul a constatat mai multe note de neconformitate. Printre acestea se vorbea şi de săpăturile realizate necorespunzător, care au permis apei să se scurgă pe unde a apucat.
Lotul 2 este cuprins între localităţile Traian Vuia şi Coşeviţa, are 28,6 kilometri, iar costul prevăzut iniţial şi decontat de UE este de 128 de milioane euro.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: George Ștefăniță