„Fiecare trecere a unui convoi pe pod, convoiul care poate să fie un autocamion, tramvai sau un convoi de cale ferată produce o vătămare în structură. Vătămările se cumulează. Şi în momentul când vătămarea este totală, structura cedează", avertizează prof.dr.ing. Radu Băncilă, inginer construcţii.
Pentru cinci poduri din capitala Banatului care traversează Bega există studii de consolidare a lor, ceea ce înseamnă că ar putea intra în reparaţii dacă sunt prevăzute fonduri în bugetul local.
Răspunsul la întrebarea: câţi bani au fost alocaţi în ultimii ani pentru reabilitarea podurilor din Timişoara nu ne-a fost oferit de către autorităţile locale. Acestea au motivat că trebuie să adune informaţii despre fiecare pod în parte înainte de a face o declaraţie oficială pe acest subiect.
Pentru celelalte poduri, care nu se află în garanţie, municipalitatea ar trebui să controleze traficul ca să poată interveni atunci când gradul de uzură este tot mai mare.
„Ele mai pot fi folosite, cu restricţii de circulaţie. Deci, pur şi simplu, pe anumite poduri nu au voie să treacă, să zicem, camioane foarte grele sau tramvaie", spune Radu Băncilă.
Timişorenii cred că podurile peste Bega ar trebui reabilitate, aşa cum se întâmplă cu străzile din oraş: „Se vede că şi balustrada e puţin deteriorată şi n-ar strica o reparaţie generală a tuturor podurilor", „Normal ar trebui să fie schimbate, cum s-a făcut şi cu celelalte poduri. Deci, cum s-a făcut până acuma, şi cu străzile, şi cu trotuarele", „Să înceapă să le reabiliteze, altceva ce pot să facă?", „Mai pică şi bucăţi din ele. Ar trebui să facă ceva".
Un singur pod peste canalul Bega a fost reabilitat în ultimii ani. Este vorba despre Podul Michelangelo, care a fost cuprins într-un proiect mai amplu, realizat cu fonduri europene, de reorganizare a uneia dintre cele mai circulate intersecţii din Timişoara.
Reporter: Miodrag Hojda
Operator: George Ştefăniţă
Editor web: Călin Țenche