Orașul Timișoara este străbătut de zece linii de tramvai care însumează peste 134 de kilometri. Doar jumătate din șine au fost modernizate la începutul anilor 2000. Restul așteaptă, sub rugină, investiţii de 20 sau chiar 30 de ani.
Liniile pe care circulă tramvaiele 4 şi 6 sunt unele dintre cele mai aglomerate din oraş, dar şi printre cele mai vechi. Pe lângă faptul că sunt ruginite, şinele au început să crape. Tot ce au făcut angajaţii companiei de transport a fost să peticească spărturile.
Îngrijorător este și faptul că 50% din transportul în comun din oraş este asigurat de tramvaie, iar din cauza infrastructurii proaste și a tramvaielor învechite viteza de deplasare nu depăsește 14 km/h.
”Valurile Dunării. Dacă nu te ţii bine de bară în tramvai, tot pe jos”, ”50% ce a fost făcut sunt bune. Ce nu… salut! Aşa rămâne. Uitaţi-vă de la Balta Verde până aici, că circulaţi şi dumneavoastră, îi jale. Porţiuni: de la gara mica la Spitalul Victor Babeş, îi jale”.
Așadar, perspectiva construirii unui Muzeu al Transportului, care ar înghiți tot bugetul de investiții al Regiei Autonome, deși infrastructura este la pământ, îi îngrozește pe cei care zilnic sunt nevoiți să urce în aceste pericole pe roți: ”Nu e normal. Siguranţa noastră unde e?”, ”Investițiile ar fi trebuit făcute în tramvaie noi, nu sunt de acord cu muzeul”.
Și cei care conduc zilnic aceste tramvaie sunt sceptici în ceea ce privește strategia de investiții. ”Îi bine să facă şi muzeul ăla, dar nu-s bune şi liniile. Să se mai repare pe unde este. Ce să facem?! Tramvaiele sunt bătrâne, sunt vechi, liniile sunt bătrâne. Tre' să facem în aşa fel să fie bine şi la unul şi la altul”, susține o vătmăniţă.
Însă cei din conducerea RATT par a nu vedea problemele din propriul garaj și din oraș, ba mai mult consideră necesară investiția actuală.
”Este o investiție la care noi ținem foarte mult, ținând cont și de faptul că Timișoara dorește să devină o capitală culturală. Cred că, în felul acesta ne-am aduce și noi un aport important”, ne-a declarat Cosmin Bradu, purtătorul de cuvânt al RATT.
Viitorul Muzeu al Transportului va găzdui tramvaiele de epocă ale Timisoarei, cum este cel tras de cai, tramvaiul restaurant, vagonul platforma din 1900 sau tramvaiul Gemenele, construit in 1927. Intrarea va fi contra cost, dar până acum conducerea regiei de transport nu a stabilit preţul unui bilet.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche