Vasile Pintea are 75 de ani și își amintește și acum de vremurile în care a fost fochist, apoi mecanic al locomotivei create în vremea Germaniei naziste. Era o mândrie printre cfr-iști să conducă bijuteria pe șine.
„Am 25 de ani la pensie și încă mă mai visez că conduc trenul cu aburi sau cu diesel, sigur că îmi este dor, dar istoria nu se întoarce înainte, nici roata vieții”, povestește Vasile Pintea, mecanic de locomotivă.
„Cabina locomotivei era împărțită de mecanic și de fochist și, ori de câte ori mecanicul voia să mărească viteza, dădea comanda și începea alimentarea cu cărbune și păcură” - Vlad Ungar, reporter Digi24 Timișoara.
Locomotiva a fost folosită în cel de -Al Doilea Război Mondial pentru a aduce în România muniția și tancurile de care naziștii aveau nevoie ca să îl învingă pe Stalin.
„Locomotiva asta e de istorie, ea a suportat bombele sovietice, a suportat bombardamentele germane și a ajuns să scape cu viață și din frontul de est și din frontul de vest”, spune Radu Bellu, de la Divizia de Patrimoniu a CFR.
După întoarcerea armelor însă, locomotiva le-a rămas românilor. A fost folosită la transporturi industriale, iar apoi a fost uitată vreme 27 de ani într-un depou. În urmă cu 3 luni, reprezentanţii CFR Timișoara au început lucrările de reabilitare.
„Am reușit întradevăr să aducem la viață un exponat care probabil stătea undeva și ruginea în continuare. Seria de fabricație a acestei locomotive este cea mai mare și cea mai grea, are 85 de tone”, adaugă Alexandru Simu directorul Regionalei de Căi Ferate Timișoara.
„Ne amintește de copilăria noastră când mergeam cu trenul și se foloseau locomoivele cu aburi”, spune un trecător.
„Eu sunt mai sentimentalist și acum îmi amintește de copilărie”, adaugă un altul.
Lucrările de reabilitare au costat 30 de mii de lei, iar locomotiva va putea fi admirată în Gara de Nord din Timișoara.
Reporter: Vlad Ungar
Operator: Dan Petcu