32 de milioane de lei vor ajunge de la Bucureşti în vestul ţării pentru finalizarea lucrărilor începute în 2011. Totul pentru ca navele să poate ajunge în ţara vecină şi invers, aşa cum se petrecea în urmă cu mai bine de jumate de secol, la Timişoara.
„Au trecut mai bine de 60 de ani de când navele, încărcate cu pasageri sau marfă, ajungeau din Timişoara până în Serbia pe canalul Bega. Acum, dacă Guvernul se ţine de cuvând şi trimite fondurile necesare în vestul ţării, timişorenii vor putea ajunge, din nou, în ţara vecină, pe apă” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
Timişorenii, deşi neîncrezători, de abia aşteaptă să se reia circulaţia pe Bega până la Novi Sad, în Serbia.
„Cunosc Bega. Nu ştiu dacă vor putea să meargă cu vapoarele la sârbi, momentan. Poate în 5 – 10 ani. [Dar v-ar plăcea?] Da sigur, este frumos”, spune un timișorean.
„Ohhh, internaţional? Nu ştiu cum vor să facă. Doresc până în Serbia tur - retur, pentru turişti... oricum un lucru minunat”, admite un alt timișorean.
„Cred că e bine, sper. [Ţi-ar plăcea să mergi cu vaporaşul până în Serbia?] Da, clar. Ar fi fain”, adaugă un tânăr.
Reluarea navigaţiei pe Bega este un obiectiv promis timişorenilor încă din 2011. Atunci Guvernul a trimis 10 milioane de lei pentru devierea cursului râului prin vechea ecluză, pentru a se pune la adăpost nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. Acesta este nefuncţional din 1987 şi trebuia conservat, fiind monument istoric mai vechi de 100 de ani. Mai este nevoie, însă de 32 de milioane de lei pentru lucrări.
„Cele patru lucrări: refacerea nopdului hidrptehnic de care am vorbit, achiziţionarea unuicomplex de dragaj pentru menţinerea adâncimilor de navigaţie pe Bega, semnalizarea scenariului rutier şi studiul de fezabilitate pentru punctul de frontieră dacă urmează deschiderea circulaţiei spre Serbia”, explică Dan Ardelean, inginer Apele Române Banat.
Guvernul a aprobat, în aprilie, printr-o hotărâre, finanţarea lucrărilor rămase de executat: „Următoarele etape ce vor fi executate vor fi finanțate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, în limita sumelor aprobate cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate. Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român este un obiectiv vital pentru municipiul Timișoara având în vedere funcțiile acestei lucrări” , se arată pe gov.ro.
Lucrările ar putea începe, în cel mai fericit caz, anul viitor şi ar urma să fie finalizate în doi ani.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Ionescu