Mai mult, traseul trece şi prin localităţi, unde conducatorii auto trebuie să respecte limita de 50 de km/h. În timp ce Compania de drumuri promite să construiască o șosea de legătură cu autostrada, transportatorii şi şoferii pierd timp preţios până ajung să se bucure de avantajele unei șosele rapide.
„Şoferii care vin din Occident pe autostradă şi vor să ajungă la Timişoara au la dispoziţie o singură işire de pe şoseaua rapidă. Însă de aici, pentru a ajunte în oraşul de pe Bega, conducătorii auto mai au de parcurs un traseu de 12 kilometri, traseu ce trece şi prin două localităţi” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
La fel se întâmplă şi cu cei care vin dinspre Lugoj şi vor să ajungă la Timişoara sau invers. Și în acest caz, drumul spre autostradă trece printr-o localitate. Şoferii spun că la ore de vârf fac zeci de minute ca să ajungă la şoseua rapidă.
„De la ora 4, când ieşi de aici de la lucru faci o oră până la Timişoara. [Şi până la autostradă?] Vă daţi seama, dacă pierzi o oră pentru 4 kilometri”, spune un șofer.
„Cam aglomerat. Ai de mers 12 kilometri. Da, da e aglomerat”, adaugă un altul.
„Foarte lungă şi e drumul destul de prost de când e legătura asta”, completează un alt șofer.
Cei mai afectaţi sunt transportatorii, care riscă să nu livreze marfa la timp tocmai pentru că infrastructura nu îi ajută.
„Ne afectează foarte tare pentru că pierdem foarte mult timp până ajungem la autostradă. Pierdem timp la vamă, mai pierdem timp şi până să ieşim la autostradă. De multe ori avem încărcări din Arad şi avem probleme pentru că întârziem la încărcare. Deşi distanţa este scurtă, dar până ajungem la autostradă durează foarte mult timp”, susține Sebastian Feher, patronul unei firme de transport.
Autorităţile ştiau, încă din 2009, când au început lucrările la autostrada Timişoara – Arad că este nevoie de un drum de legătură mai aproape de oraş. Însă construirea descărcării nu a fost cuprinsă în proiect. Acum însă, au întocmit un studiu de fezabilitate pentru un drum de acces de pe DN69, imediat lângă ieşirea din Timişoara, până la autostradă.
„La acel moment, în proiect nu era prevăzut. Toate avizele proiectului erau fără acea descărcare suplimentară, deci numai două descărcări pentru Timişoara, rezervând doar posibilitatea ca acolo să se poată construi. Dacă totul decurge bine, s-ar putea ca anul viitor să fim fericiţi şi să putem anunţa un câştigător şi un termen de demarare a lucrărilor”, adaugă Horaţiu Simion, directorul DRDP Timişoara.
Conducerea judeşului Timiş are de gând să acceseze bani europeni ca să construiască alte două noduri de legătură cu autostrada A1. Unul la Şanoviţa, care ar costa 3,9 milioane de euro, iar cea de-al doilea la Bethausen, de 4,6 milioane de euro.
„Descărcarea de la Şanoviţa, care este importantă pentru proiectul de managemnt al deşeurilor având în zonă deponeul de la Ghizela. Şi descărcarea de la Bethausen pentru tot ce înseamnă zona, care a rămas cam descoperită, toate cmunele din zona de est a judeţului, şi care cred că e bine venită şi pentru o dezvoltare turistică”, precizează Călin Dobra, vicepreşedinte CJ Timiş.
La doar 50 de kilometri distanţă de Timişoara, un oraş de două ori mai mic, beneficiază de mai multe drumuri de legătură între urbe şi autostrada A1.
„Aradul are în acest moment patru descărcări de pe autostrada A1, toate foarte aproape de dentrul oraşului. De fapt, oricare dintre cele patru ieşiri le-aţi alege puteţi ajunge în centrul Aradului în mai puţin de 10 minute” - Dan Codre, reporter Digi24 Timișoara.
Autostrada Timişoara – Arad a fost deschisă circulaţiei în 2011, iar anul trecut a fost inaugurat şi tronsonul Arad – Nădlac, prin care România este legată de vestul Europei.
Reporteri: Caterina Ledrer, Dan Codre
Operatori: Adrian Ionescu, Cristian Kovacs