”Dăm ce dăm pe Irak, Quatar. Ce s-a încărcat acum pentru Quatar acum? Bucătăria Shelion și dormitoare. Am încărcat primul container și urmează să mai producem. Și pentru Irak ce am dus? Avem o amenajare pentru 6.500 de case”. E discuția purtată între patronul fabricii și membrii departamentul de exporturi. Sunt cei mai importanți angajați, mai ales că, de anul trecut, mobila românească produsă la Dudeştii Noi se vinde cu succes în străinătate. Cele mai mari vânzări se fac în Asia. Conducerea fabricii a investit șase milioane de euro ca să extindă linia de producție și să facă față cererii neobișnuite.
”Zonele Asia, mai ales partea de Irak, se dezvoltă foarte mult, se reconstruiește țara, se reconstruiesc orașe întregi, e normal ca, după construcție, să vină partea de amenajare și mobilare”, ne precizează Alin Cristian Rusu, directorul fabricii de mobilă.
Iar un apartament din Irak are mai multe piese de mobilier decât o locuință din România. ”O casă în Irak arată puțin diferit față de o casă din Europa. Au un living foarte mare, camerele sunt mai micuțe. Când vinzi o canapea, nu vinzi niciodată o canapea cu trei locuri și cu două locuri, ca în Europa, ci vinzi două de trei locuri, două de două locuri și trei de un loc”, afirmă Alin Cristian Rusu.
Practic, mii de apartamente și case identice ridicate de statul irakian sunt mobilate în același fel, cu aceleași obiecte. Mobila pleacă din România cu avionul, în containere, iar angajați special instruiți sunt responsabili ca mobilierul să fie asamblat și montat.
Gusturile şi cererile străinilor sunt diferite faţă de cele ale românilor. Luăm cazul japonezilor care cumpără mobilă produsă la Dudeştii Noi: ”Acest produs îl vom vinde exclusiv pentru Japonia, începând cu luna viitoare”, - Care este diferența față de piața românească? ”Este un produs foarte jos, partea de șezut și cotiere este undeva la 32 de centimetri de pământ. Plus că este neextensibil, fix. Ai impresia că stai pe jos”.
Canapeaua care s-a dovedit un succes în Japonia nu va fi vândută și în țara noastră, asta pentru că între gusturile japonezilor și cele ale românilor există mari diferențe. În țara noastră se vând foarte bine doar canapelele care sunt înalte, sunt cât mai ample și sunt multifuncționale, lucru care nu se întâmplă cu această piesă de mobilier.
Până la finalul anului, la fabrica din Dudeştii Noi se vor mai angaja încă 400 de persoane, astfel încât doar mobilă românească să fie vândută în locuințele din Irak și Japonia. Conducerea fabricii nu a uitat de consumatorii români și nici de restul europenilor, însă prioritatea a fost Asia. De aceea nu a putut onora toate comenzile. Liniile de producţie sunt acum pregătite să facă faţă cererilor clienţilor.
reporter: Gerhald Ernst
operator: Mihai Pop
editor web: Călin Țenche