Moda comerţului second hand a apărut în Anglia, în secolul al XV-lea, atunci când hainele sau accesoriile doamnelor de viţă nobilă erau înstrăinate. Vorbim de rochii din garderoba Reginei Elisabeta a I-a şi de alte ţinute purtate de bogaţii acelor vremuri şi care ajungeau, în principiu, la femeile ce nu-şi permiteau să plătească o croitoreasă.
Regina Elisabeta a fost cea care considera că nu se cuvine să porți aceeași ținută de două ori. Motiv de fericire pentru unele doamne care ajungeau să poarte hainele regale... Ulterior, în Anglia s-a dezvoltat o întreagă industrie.
În acest magazin second hand din Timişoara, de exemplu, hainele la mâna a doua au mare căutare. Nici nu sunt bine aşezate pe rafturi că se şi vând, la fel ca pâinea caldă: ”Am cumpărat o haină pentru fetița mea de 10 ani, văd că este într-o stare foarte bună și sunt încântată. Calitatea este foarte bună, nu există nicio deosebire între hainele noi. Chiar găseşti haine bune”.
”Noi schimbăm colecția la cinci săptămâni, ei caută noua colecție și oferta. Marfă punem zilnic pe magazine, asta îi încântă foarte mult. Avem clienți care vin zilnic și cumpără de foarte mulți bani”, afirmă Ioana Rad, vânzătoare.
Patronii acestui business au pornit cu un magazin în centrul Timișoarei, iar acum au o cifră de afaceri de peste patru milioane de lei. ”Primul magazin deschis a fost aici în Timișoara, în martie 2012, dupa care a început expansiunea. Momentan avem cinci magazine in Timișoara, trei în Arad, patru în Oradea, Zalău, Tg. Mureș, Cluj, iar anul acesta vom începe mărirea firmei”, ne spune Mihaela Mihnea, managerul regional al acestor magazine second-hand.
Hainele provin din toată lumea. Într-un centru din Slovacia, sunt sortate pe categorii, în funcție de gradul de uzură, iar de acolo pornesc spre România: ”Acolo sunt dezinfectate după care sunt trimise către fiecare zonă, țară. Marfa este din toată Europa, America, chiar și din Norvegia, Danemarca, deci din toate colțurile lumii”.
”Calitatea este bună, sunt haine și de firmă în acest magazin. Ofertele care se oferă de la o zi la alta, de la oră la alta. Sunt acele happy hour. Mie îmi convine. Că mă duc într-unul cu prețuri mari și poate aceleași haine le găsesc și aici”, ne spune un client.
Iar pe lângă considerentul economic, în ultimii ani, românii s-au "dezbrăcat" de prejudecăţi şi au făcut din hainele la mâna a doua o adevărată modă. Roxana este exemplul concret. Cu preţul unei bluze noi se îmbrăcă din cap până în picioare în haine vintage sau care aparţin unor cunoscute branduri. Toate cumpărate de la second-hand:
Palton 15 lei Cămașă 8 lei Fustă 10 lei Geantă 10 lei Curea 5 lei TOTAL: 48 lei
”Într-un timp am avut de lucru și mergeam în fiecare dimineață, mai nou acum rutina mea este sâmbăta dimineața mă duc la SH-urile de la mine din zonă și înainte de a merge la lucru, îmi asum o jumătate de oră, mă duc mai devreme și merg la un second unde știu eu că e ok”, ne mărturisește Roxana, pasionată a modei second hand.
Între hainele „la kilogram" şi moda vintage, magazinele second-hand se dovedesc a fi un câştig nu numai pentru cei care îşi fac curaj să le calce pragul, ci mai ales pentru cei care, din buticuri la colţul străzii, le-au transformat în adevarate afaceri.