După ani de amânări și tergiversări, a început renovarea Gării de Nord din Timișoara. Zilnic se lucrează în zona caselor de bilete, iar cosmetizări vor suferi şi faţada, şi sala de aşteptare.
Inițiativa aparţine companiei CFR, care în anul 2005 a mai avut o încercare de restaurare a clădirii, cu fonduri europene. Fonduri care au fost pierdute din cauza unui litigiu cu firma de costrucții cu care încheiase contractul.
De la an la an, gara s-a degradat tot mai mult. Tencuiala a căzut de pe pereţi, geamurile sparte nu au mai fost înlocuite, iar murdăria este la ea acasă. Lucrările de renovare au început însă vor fi unele parţiale. Toaletele şi supasajele interioare vor rămâne la fel.
Tocmai din această cauză, sutele de călători care ajung în gară, evită să folosească pasajele subterane și aleg să treacă peste liniile de tren: - De ce ai trecut peste liniile de tren şi nu ai mers prin subpasaj? ”Mi-e frică să merg pe acolo. E cea mai urâtă gară. Sincer. Speră să se renoveze”, ”Coparativ cu alte gări este urâtă”, ”Eu vin de la Botoşani. Îmi pare puţin mai veche Gara de la Timişoara. Dar e bună şi asta”.
Iar amenzile și somațiile aplicate de Primăria Timișoara pentru aspectul degradat i-au convins pe reprezentanţii CFR că trebuie să ia măsuri.
”Au fost controale din partea autorităţilor vizavi de aspectul interior şi exterior. Am luat hotărârea ca poarta de intrare în zona de Vest a ţării, adică în Timişoara şi în Banat să arate într-un mod în care ar fi normal să arate toate clădirile”, spune Alexandru Simu, directorul Regionalei CFR Timişoara.
Pentru renovarea fațadei interioare și exterioare și a sălii de așteptare, CFR a alocat 400.000 lei.
Construită în urmă cu 115 de ani, Gara de Nord arăta cândva ca o bijuterie arhitecturală. Clădirea a fost distrusă aproape în totalitate în timpul bombardamentelor din timpul celui de-al doilea război mondial. Ultima renovare completă a fost făcută în anii '80.
Reporter: Corina Sfia
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche