Se întâmpla în anul 1974, în timpul unei misiuni. La scurt timp după decolarea de pe aerodromul Giarmata, avionul pe care îl pilota Ştefan Hercz, un MIG 21, s-a defectat, iar avionul a pierdut altitudine. Risca să se prăbuşească pe platforma industrială "Solventul". O explozie aici ar fi distrus cartierul Freidorf. Regulamentul îi obliga pe pilot să catapulteze, dar asta n-ar fi oprit avionul din drumul său. Aşa că a ales să rămână la bord. A reuşit să redirecţioneze avionul la câţiva kilometri distanţă. A salvat vieţile locuitorilor din cartier, dar a pierdut-o pe a sa. A murit în calingă, zdrobit de sol.
Comandantul Regimentului 93 Aviaţie și, totodată, prietenul cel mai bun al lui Ştefan, își amintește ca și când s-ar fi întâmplat ieri, momentele pe care le-au petrecut la exercițiul de pregătire cu o zi înaintea zborului. Aveau să fie şi ultimele clipe petrecute împreună.
"Problema la care trebuia să răspundă a fost următoarea: După decolare, ești la înălțimea de 1500 de metri și se oprește motorul. Ce faci? Din păcate, a doua zi a avut exact aceeași situație", ne mărturiseşte Aurel Zugravu, comandant în rezervă - Regimentul 93 Aviaţie Giarmata.
Cu lacrimi în ochi, sora lui Ștefan retrăieşte povestea primului zbor al acestuia: "Ștefan şi-a dorit, de mic, să devină pilot de avion. La numai 22 de ani, visul i-a devenit realitate. La primul zbor pe care l-a avut, a zis că cel mai frumos sentiment are omul cand e sus, pe cer, când vede lumea și toate. Și pentru el a fost totul".
La 40 de ani distanţă de la sacrificul lui Ştefan, locuitorii din cartierul Freidorf l-au comemorat pe cel care le-a fost un exemplu de curaj.
"Sacrificul lui ne-a motivat, împreună cu colegii, să organizăm acest eveniment la 40 de ani de la trecerea în nefiinţă a eroului Stefan Hercz", spune preotul Mircea Lăutaș.
De astăzi, Ștefan Hercz va avea o placă comemorativă la biserica din cartierul pentru care și-a dat viața.
reporter: Ana Maria Mocan
operator: Adrian Ionescu
editor web: Răzvan Bulacu