Preţurile medii/km al autostrăzilor aflate în exploatare în vestul României, comparativ cu standardele de cost
VARIANTA DE OCOLIRE ARAD - 12,25 km, durata de execuție - 1285 zile, depășirea termenului față de cel prevăzut inițial - 555 de zile, 3,5 km construiți pe an, preț mediu, fără TVA - 34,37 milioane de lei / kilometru (la un standard de cost de 15,97 milioane de lei / kilometru), rezultând o diferență de 18,40 milioane de lei / kilometru.
ARAD-TIMISOARA - 32,25 km, durata de execuție - 1055 zile, depășirea termenului față de cel prevăzut inițial - 325 de zile, 11,2 km construiți pe an, preț mediu, fără TVA - 20,56 milioane de lei / kilometru (la un standard de cost de 15,97 milioane de lei / kilometru), rezultând o diferență de 4,59 milioane de lei / kilometru.
TIMISOARA-LUGOJ LOT 1 - 9,5 km, durata de execuție - 478 zile, mai repede față de termenul prevăzut inițial, cu 62 de zile, 7,3 km construiți pe an, preț mediu, fără TVA - 22,14 milioane de lei / kilometru (la un standard de cost de 15,97 milioane de lei / kilometru), rezultând o diferență de 6,17 milioane de lei / kilometru. (sursa: Raport privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi - Consiliul Concurenței).
Consiliul Concurenței: termenele de execuţie a lucrărilor din România au fost depășite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni, preţul mediu/km de autostradă e foarte mare
”Studiul autorităţii de concurenţă arată că termenele de execuţie a lucrărilor din România au fost depășite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni. În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de CNADNR, în România, preţul mediu al unui km de autostradă construit în zona de şes este de 23,34 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostradă construit în zona de deal este de 20,87 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost. (...) Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu/km de autostradă construit în zonă de şes este de aproape 3 ori mai mare, precizează în raportul său Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenţei a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei (cel care oferă cel mai mic preţ) negociază direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării. Această valoare poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi, în unele situații cu peste 50% din valoarea iniţială!
”Asocierile între companii în vederea participării la licitaţii, precum şi prezenţa unei companii în două sau mai multe asocieri pentru a participa la licitaţii ce se desfăşoară în acelaşi timp, sunt frecvente şi reprezintă caracteristici ale acestei pieţe. Deşi legale conform legislaţiei privind achiziţiile publice, din punct de vedere al concurenţei acestea creează suspiciuni privind schimbul de informaţii sensibile între participanţi şi limitează posibilitatea părţilor de a concura una cu cealaltă sau cu terţi în calitate de companii independente”, precizează Consiliul Concurenţei, care ”consideră necesară limitarea interacţiunii între ofertanţi şi evitarea organizării simultane a licitaţiilor cu acelaşi obiect”.
Investigații privind împărţirea pieţei între unele companii active pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri aflate în administrarea DRDP Timişoara
Consiliul Concurenţei anunță că au fost iniţiate patru investigaţii privind posibile înţelegeri anticoncurenţiale de tip cartel (extracţia/prelucrarea şi comercializărea de agregate minerale de balastieră, participarea cu oferte trucate la licitaţiile organizate de către DRDP Craiova, împărţirea pieţei între unele companii active pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri aflate în administrarea DRDP Braşov, respectiv DRDP Timişoara), ce se află în prezent în derulare.
Raportul este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile şi poate fi consultat AICI.
Observaţiile sau punctele de vedere pot fi transmise prin e-mail la adresa drumuri@consiliulconcurentei.ro sau prin poştă la adresa: Consiliul Concurentei, str. Presei Libere nr. 1, sector 1, București, cod poştal 013701, O.P. nr.33.