Drumul Naţional 57 porneşte din judeţul Timiş, din Moraviţa şi ajunge până în sud, trecând prin Oraviţa şi pe Clisura Dunării. A fost construit la mijlocul anilor 60 şi nu a mai fost modernizat ca la carte din 1975.
„De patru ani documentaţia tehnică pentru reabilitarea drumului naţional 57 zace în sertarele DRDP Timişoara. Lucrările nu au început nici până acum pentru că banii necesari, 43 de milioane de euro, nu au fost alocaţi încă de adminitraţia centrală” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
Fiind plin de denivelări şi plombe, şoferii circulă de multe ori pe contrasens pentru a-şi proteja maşinile.
„E cel mai prost drum şi etse bătaie de joc. Este cârpeală şi denivelări. Este drumul de legătură a Oraviţei către tot şi ăla nu-l avem”, spune un șofer.
„E drumul rău, cum să fie. De la Moraviţa încoace şi până la Moldova nouă e praf”, adaugă un alt șofer.
„Dezastru e. Foarte rău. [Cum circulaţi pe el?] Greu, foarte greu. Mai ales când plouă. [V-aţi stricat până acum maşina pe el?] Of... de câte ori, mai ales la taxi. Direcţia e praf, o facem tot odată la trei luni”, admite un alt șofer care tranzitează, des, drumul.
Drumul prost este o problemă şi pentru proprietarii de hoteluri şi pensiuni pentru că alungă turiştii. Dezvoltarea zonei are și ea de suferit pentru că nici investitorii se feresc să își deschidă afaceri în zonă.
„Starea aproape impracticabilă a drumului Moraviţa- Oraviţa îi împiedică atât pe investitori cât şi pe iubitorii de frumos şi cultură să ajung la noi. Din păcate, fiind un drum naţional, Primăria Oraviţa nu poate să rezolve această problemă. Astfel, nu putem decât să sesizăm autoritatea naţională şi judeţeană pentru a poni demersurile pentru a deschide drumul investitorilor”, explică Lorena Ion, viceprimarul oraşului Oraviţa.
„Turiştii se plâng foarte mult de acest drum. Când îşi fac rezervarea ne şi întreabă care este ruta pentru a ajunge la noi la hotel. Când aud că este vorba de Moraviţa – Oraviţa, din păcate, unii chiar îşi anulează rezervarea”, spune Sebastiana Cazangiu, administratorul unui hotel din zonă.
Din toate cele patru județe din vest: Timiş, Arad, Caraş-Severin şi Hunedoara, DD57 este cel mai prost. O recunosc chiar și autoritățile.
„Datorită stării de planeitate este cel mai rău drum din punct de vedere al confortului asigurat”, povestește Horaţiu Simion, directorul DRDP Timişoara.
„Este foarte denivelat şi ne îngrijorează faptul că fiind sezonul de așa natută, se recoltează grânele care pleacă în export pe portul Moldova Nouă. Maşinile sunt la tonaj, dar drumul este mult prea obosit pentru un asemenea tonaj”, completează Horaţiu Simion.
Dacă Ministerul Transporturilor, prin CNADNR, trimite banii necesari rabilitării, licitaţia pentru desemnarea constructorului ar putea avea loc chiar anul acesta. Însă, lucrările de consolidare şi asfaltare vor dura ce puţin doi ani.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Andrei Marina