”Calitățile lui consider că ar fi, de cele mai multe ori de îndrumare. Mereu să vină cu idei noi, să și le poată pune în practică, să aibă mereu oameni de încredere lângă el”,
”Să fie optimist, să dea echipei încrederea de a câștiga. De a avansa în ceea ce facem. Să le dea încrederea că nimic rău nu se poate întâmpla, că totul va fi bine”.
”Trebuie să fie un bun coordonator. Trebuie să aibă spirit de echipă, să știe să coordoneze echipa, să fie înțelegător și perseverent în ceea ce face”, - Ai putea să devii un lider european? ”Probabil că da!”
Acestea sunt, în opinia liceenilor din Timișoara, câteva din calitățile pe care trebuie să le aibă un lider al Uniunii Europene. Tinerii trebuie să-și argumenteze ideile într-un proiect, parte a unui concurs pe teme comunitare. Ionela Baderca crede că activitățile sociale ar trebui să primeze în politicile Uiunii Europene.
”Dacă aș fi eu lider european aș încerca să îi motivez pe ceilalți să participe la cât mai multe activități în aer liber, de exemplu, să meargă cu bicicleta cu rolele, aș face cât mai multe piste pentru asta”, afirmă Ionela Baderca, elevă.
David Iftimie, în schimb, are o altă perspectivă politică. Una care pune în prim plan grupurile defavorizate: ”Încerc să mă imaginez ca un lider european și în mod cert aș încerca să ajut copiii orfani care nu au șanse la fel de bune în viitor ca și noi, ceilalți copii. Burse, ajutoare sociale, cursuri gratis pentru ei. Un loc unde să stea, îngrijire medicală, asistență”.
Tinerii de la Colegiul Economic "F.S. Nitti" care participă la concursul de proiecte trebuie să se descurce, nu doar la teorie, ci și la o parte practică. Să pună la punct, de exemplu, un eveniment în care să implice cât mai mulți cetățeni.
De la teorie, la practică, e însă cale lungă. Liceenii nu au avut însă niciun răspuns concret atunci când au realizat că toate ideile au nevoie de susținere financiară. - Ar fi fonduri suficiente pentru ideile tale? ”Am strânge fonduri. Orice este posibil, dacă este voință”, susține David Iftimie.
”Prin intermediul concursului Lider european, Comisia Europeană încurajează elevii să se informeze despre Instituțiile Europene, să identifice o problemă din comunitatea lor și să rezolve această problemă prin realizarea unor activități”, spune Amalia Dumitru, coordonator proiect.
Concursul are premii în valoare de 2.000 de euro iar pentru profesori sunt puse la dispoziție 25 de excursii la Bruxelles. Echipele care fac cele mai reușite proiecte se vor califica în etapa finală, care are loc la București și unde își vor prezenta proiectele în fața unui juriu.
Islanda renunță la aderarea la Uniunea Europeană
Reporter: Corina Sfia
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche