Farmacia din Palatul Nagele, din Piaţa Traian, este cea mai veche din oraş. Vreme de peste 100 de ani, aici s-au preparat leacuri şi vândut medicamente pentru oamenii din tot vestul ţării. Întreţinută de proprietari, firma de pe faţadă a rezistat trecerii vremii. Nu acelaşi lucru se poate spune despre acoperişul şi simbolul medical al şarpelui încolăcit de pe turnul farmaciei care, de zeci de ani, nu au mai fost recondiţionate.
”Ar trebui să fie conservate pentru că sunt parte a istoriei Timişoarei şi, daca nu le conservăm noi, atunci cine. O grămadă de reguli atât nescrise, cât şi scrise, sunt încălcate flagrant în Timişoara, fie din rea voinţă, fie din nestiinţă”, afirmă Adina Murgilă, de la Asociaţia Liga Bănăţeană.
Firme vechi mai poţi întâlni în cartierele istorice ale Timişoarei. Şi asta, numai dacă noii proprietari ai spaţiilor comerciale şi-au dorit să păstreze însemnele epocii trecute.
”Nu există o logică a primăriei care să spună în fiecare cartier să rămână acolo pentru că deservesc populaţia”, spune istoricul Ioan Haţegan.
Timişorenii care au crescut cu firmele vechi sunt primii care sancţionează lipsa de măsuri pentru conservarea sau protejarea lor: ” Toate clădirile şi tot ce e aici istoric, uitaţi-vă aici istorice, istorice, nu s-a mai făcut nimic aici. Timişoara nu mai e același oraş pe care l-am cunoscut când m-am născut aici”, ”Când eram noi copii era bine, acum nu mai e, toate s-au dus de râpă”, - Ar trebui conservate? ”Da, ar trebui, da, că ar arăta mai bine”, ”La noi, nimic nu e ca lumea, noi suntem mai catolici ca Papa şi stricăm tot”
”Au fost firme care au stat zeci de ani în acelaşi loc pentru că au avut succes. În 1948, odată cu naţionalizarea, s-au făcut cooperativele meşteşugăreşti care au înglobat micile ateliere, ele în 40 de ani de comunism s-au transformat în câteva branduri”, ne relatează Ioan Haţegan.
Iar ca să găsim exemple de succes în ceea ce priveşte afişajul stradal nu trebuie să depăşim graniţele ţării. În Sibiu, de exemplu, firmele vechi au fost recondiţionate şi păstrate ca o marcă a oraşului. Pentru Timişoara este prea târziu. Firmele vechi le numeri pe degetele, iar reprezentanţii primăriei ridică din umeri atunci când vine vorba despre brandurile de colecţie.
”Primăria nu a obligat pe nimeni să îşi schimbe firmele. Ei au considerat că, dacă schimbă tot, vor fi pe gustul publicului”, a declarat Traian Stoia, viceprimarul Timişoarei.
”Mă gândesc că s-ar putea face ceva, prin decizia Consiliului Local Timişoara, pentru spaţiile Primăriei, să se gândească logic o treabă”, afirmă Ioan Haţegan.
Anii pierduţi până acum de autorităţi s-au dovedit răgazul de care au avut nevoie noii proprietari, ca să scape de firmele care au supravieţuit decenii bune.
reporter: Sorina Covlea
operatori: George Ştefăniţă, Dan Şoşdean
editor web: Călin Țenche