Povestea berii în România începe în anul 1718, la Timișoara, odată cu deschiderea primei fabrici de la noi din țară. Iar rețeta, care pare să fie una de succes, a fost păstrată cu sfințenie de-a lungul anilor, indiferent de tehnologia folosită. În România anului 2013, secretul de producție este același, insă cultul
berii s-a dezvoltat atât de mult, încât, fie că este servită în bar, sau acasă, berea a devenit nelipsită din viața românilor.
Iar situația se respectă întocmai în fiecare bar în care se consumă bere tradițională. O recunosc chiar consumatorii, care nu ar da pe nimic gustul autentic românesc: ”Foarte bună, este o bere rece, extraordinară, produsă în Timișoara”, ” Super, mai ales când e rece, superbă. Cea mai bună bere”, ”Noi consumam alcool in mod responsabil, trei-patru beri, cu prietenii”, ” La petreceri, in general. Merge povestită, cu prietenii, cu colegii, cu persoanele dragi in general”.
Studiile specialiștilor centrate de Asociația Berarii României confirmă fidelitatea românilor față de berea românească. Doar anul trecut, la noi în țară s-au consumat peste 18 milioane de hectolitri de bere.
”Având un nivel cumulat al investițiilor până în prezent de peste un miliard de euro și cu o pondere a consumului intern de aproape 98% din cantitatea totală de bere produsă în România, industria berii este un factor generator de valoare adăugată la nivelul mai multor sectoare ale economiei locale, cu directă legătură cu producția de bere, cum sunt agricultura, transporturi, utilităţi, echipamente, media, marketing, servicii şi industria producătoare de ambalaje”, se arată pe site-ul oficial al Asociaţiei Berarii României.
Deși cifrele sunt îmbucurătoare pentru bugetul de stat, studiile spun că un român trebuie să muncească circa 24 de minute pentru a-și cumpăra o bere, în timp ce media europeană este de 5 minute.
reporter: Adina Iriza
operator: Andrei Marina
editor web: Călin Țenche