În timp ce primarul Nicolae Robu susţine că proiectul său este unul de viitor şi că poate fi pus în practică, sunt consilieri locali care spun că planul nu poate fi niciodată pus în aplicare. Şi asta, pentru că şinele de tren şi terenul pe care ele sunt amplasate aparţin Ministerului Transporturilor prin CFR, iar Masterplanul de Transport al României, prin care vin fondurile europene până în 2025, nu prevede un asemenea proiect.
„Studiul de prefezabilitate prevede construirea unui tunel de 10 kilometri lungime şi mutarea liniilor de cale ferată în subteran. Problema este că ele aparţin CFR, iar compania nu a fost încă angrenată în proiectul primarului” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
Planul edilului şef este ca, după îngroparea liniilor de cale ferată, acestea să fie folosite şi pentru transportul urban. Timişorenii sunt mai realişti decât primarul şi spun că nu este necesar un astfel de mijloc de transport în comun:
„Metrou? Spargem din nou oraşul? Nu sunt destule tramvaie şi autobuze?!”.
„Nu mi se pare o idee în regulă pentru că nu este un oraş aşa de mare pentru a avea nevoie de un aşa metrou”.
„Mai bine ar investi în locuinţe, pentru că sunt mulţi care nu au locuinţe”.
Între timp, studiul de prefezabilitate a fost aprobat de Consiliul Local Timişoara şi a costat peste 100.000 de lei. Nu toţi consilierii au votat însă, pentru că, spun ei, proiectul este unul fantezist şi nu are nicio şansă fie aprobat de Uniunea Europeană.
„Vorbim despre patrimoniu CFR Infrastructură a cărui acţionar majoritar este Ministerul Tansportului. Este clar că nu e în regulă să investeşti banul public în proprietatea unei terţe părţi. Există un masterplan general pe transporturi până în 2025. A fost o dezbatere publică care a durat mai mult de 12 luni. S-a închis”, spune Dan Idolu, consilier local Timişoara.
Mai mult decât atât, potrivit unor surse din cadrul CFR Timişoara, nu s-a întreprins niciun demers oficial pentru punerea în practică a proiectului. Iar studiul de prefezabilitate are o valabilitate de doar 2 ani.
„Există posibilităţi de a prelungi valabilitatea studiilor de prefezabilitate. El expiră în măsura în care este ţinut în sertar şi nu faci nimic cu el. Urmărim toate oportunităţile de finanţare şi la un moment dat, asta poate fi peste 5 ani, 10 ani, este greu de spus, dar la un moment dat se vor ivi şi posibilităţi de finanţare”, explică Nicolae Robu, primarul Timișoarei.
Potrivit primarului, costul estimativ pentru construirea tunelului se ridică la 300 de milioane de euro, iar amenajarea unui bulevard la suprafaţă, alte 200 de milioane de euro.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Dan Șoșdean