Soluția inedită găsită de autorități e ridicarea a trei pasaje care vor fi folosite doar de animalele sălbatice. În plus, viaductele vor fi acoperite de verdeață, astfel încât specialiștii spun că urșii vor traversa în siguranță șoseaua rapidă.
Chiar şi cu planurile în față, ecologiștii rămân sceptici. Vor un angajament scris din partea statului român. În caz contrar ameninţă că vor face o plângere la Comisia Europeană. Iar acest lucru duce la blocarea finanţării. "Avem niște procese verbale prin care au fost agreate mai multe măsuri pentru menținerea acestui coridor ecologic, între Apuseni și Meriodinali, care prevăd viaducte, tuneluri. Noi vom face în această lună și o nouă scrisoare la Comisia Europeană", afirmă Luminița Tănasie, director operațional al WWF România.
Iar coridoarele ecologice pentru urși nu reprezintă singura problemă a autostrăzii. Pentru că cei 72 de km de șosea rapidă străbat câmpii, păduri și dealuri, constructorul va fi nevoit să realizeze poduri, podețe și pasaje, peste drumuri, ape și căi ferate, dar și o serie de noduri rutiere. Practic, vor fi mai multe decât s-au construit până acum pe toate tronsoanele din vestul țării.
Şi toate trebuie să ţină cont de natură. Primarii din localitatile apropiate se tem că podurile şi podeţele ar prelungi şantierul. În plus, nu-şi amintesc să fi văzut urşi în zonă. "Cerbi, căprioare, porci mistreți. Urși? Sigur nu. Acolo unde este nevoie acolo să se proiecteze, normal, în funcție de necesități, dar și în funcție de bugetul autostrăzii", spune Ioan Ihasz, primarul comunei Dumbrava.
Construcția lotului 2 de autostradă dintre Lugoj și Deva costă aproape 140 milioane de euro. Cei mai mulți bani vin din fonduri europene.
reporter: Gerhald Ernst
operator: George Ștefăniță
editor web: Călin Țenche